Vlak se rozpojil za jízdy. Moderní pantery trápí hrozivé „dětské nemoci“ i po pěti letech

České dráhy v posledních letech výrazně obměnily svůj vozový park a donedávna běžné „koženkové“ vozy se stávají spíše raritou. S některými novými vozidly má však dopravce vážné problémy. Elektrické jednotky vycházející z konstrukce regiopanterů, které přitom nejsou nijak žhavými novinkami, v posledních měsících ukázaly leccos: Na jaře jedna z nich sama ujela z konečné stanice, nyní se dvě jiné za jízdy rozpojily.

Video Události
video

UDÁLOSTI: České dráhy mají potíže s vlaky od Škody

Jednotky Regiopanter, které vyrábí Škoda Transportation, jezdí po českých kolejích od roku 2012, oslavily tedy již pět let v provozu. V jubilejním roce se však objevilo několik závažných poruch – spíše tedy pubertálních než dětských nemocí.

Poslední případ se stal minulý týden. V tomto případě šlo ovšem o jednotku Interpanter, která z regiopanteru konstrukčně vychází, ale jezdí převážně na rychlíkových spojích. Jeden ze strojvedoucích za jízdy se dvěma spojenými jednotkami uslyšel ránu. Musel restartovat všechny systémy, ale tím to neskončilo. „Po nahození první jednotky se ozvaly další dvě velké rány a z kontejneru sršely jiskry. (…) Při další jízdě hlásil počítač rozpojení jednotek,“ stojí v hlášení strojvedoucího.

Regiopantery a na ně navazující interpantery mají automatická spřáhla, která umožňují vozidla spojovat a rozpojovat bez zásahu posunovače a na rozdíl od klasické šroubovky přenášejí jak tažnou, tak i tlačnou sílu. Za jízdy by ale vozidla měla zůstat pevně spojená, což se v případě dvojice jednotek nestalo.

Výrobce vlaků ujistil, že nebyl nikdo v nebezpečí. „Došlo k závadě na elektrické části vozidla.  (…) V žádném okamžiku nedošlo k ohrožení bezpečnosti obsluhy, přepravovaných osob, majetku ani železniční infrastruktury,“ vzkázala Škoda Transportation.

Michal Štěpán z vedení Českých drah dal najevo, že to není první velký problém, který dopravce s tímto typem vozidel má. „Je vysoké procento reklamací,“ přiznal.

Regiopanterů přitom dráhy mají na tři desítky a chystají se pořídit další, jezdí v Moravskoslezském, Olomouckém, Jihomoravském, Jihočeském, Pardubickém a Královéhradeckém kraji, v příštím roce by se měly objevit i v Plzeňském kraji. Interpantery potom jezdí na rychlíkových linkách z Brna do Olomouce a Prahy.

Dráhy chtějí na dodavatele více tlačit. Zároveň však zjišťují, že se spousta smluv z dřívějška obtížně mění. Těžce na to doplatily již s lokomotivami Škoda řady 380, které měly původně jezdit mimo jiné s vlaky z Prahy do Berlína. Nepodařilo se to. Škoda sice tvrdí, že „se v současnosti nevztahují na vlaky vedené lokomotivami řady 380 na (…) tratích Praha–Drážďany–Berlín–Hamburk žádná obecená rychlostní omezení“, ale vypravit do Německa vlak s novou lokomotivou Škoda se prakticky nikdy nepodařilo.

Nyní se snahy dostat lokomotivy z Plzně na německé koleje České dráhy nadobro vzdaly – ve středu oficiálně představily lokomotivu Vectron od Siemensu. Mají jich dlouhodobě pronajatých deset. Od prosince začnou jezdit z Prahy do Drážďan, v průběhu příštího roku pak i do Berlína a Hamburku.