Stavební práce na D1 se prodlužují do prosince, s nimi i úsekové měření rychlosti

Úsekové měření rychlosti v modernizovaném úseku dálnice D1 mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou pokračuje. Původně mělo skončit uplynulý víkend, ale kvůli prodloužení stavební sezony se prodlužuje i měření. Podle policistů a stavbařů radary úsek pomohly zklidnit. Přesto velkomeziříčská radnice řeší už více než šest tisíc případů překročení rychlosti.

Úsekové měření na D1
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Svahy v okolí dálnice D1 sice pokryl první sníh, dělníci přesto úsek mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou neopustili. Modernizace pokračuje a s ním i úsekové měření rychlosti. Radar má řidiče zpomalit, a zajistit tak větší bezpečí dělníků na stavbě.

Přítomnost radarů ocenil i Jan Baran, který s kolegy rozšiřuje most u Jabloňova. „Cítit je, že auta jezdí pomaleji. Je to bezpečnější,“ konstatoval. Potvrzuje to i policie. „Nám poklesl počet zjištěných přestupků. Řidiči v těchto místech z velké části dodržují předepsanou rychlost,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Skoro polovina nezodpovědných řidičů jsou cizinci 

Předepsanou osmdesátku ale úplně všichni nedodržují. Mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou po D1 denně projede okolo čtyřiceti tisíc aut. Povolenou osmdesátku z nich podle záznamů kamer překročí asi tři sta řidičů. Radar, který je v ostrém provozu od října, jich za dvacet dnů vyfotografoval přes šest tisíc.

Všechny snímky končí v počítači na velkomeziříčské radnici. Ta pak rozesílá obálky s výzvou k zaplacení tisícikorunové pokuty. Čtyřicet procent z nich putuje do zahraničí.

„V tuto chvíli jsme schopni automatizovaným systémem zpracovat české řidiče, těch čtyřicet procent zahraničních musíme zpracovat ručně. To znamená každý jednotlivý případ otevřít a prověřit v mezinárodním registru,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Městského úřadu ve Velkém Meziříčí Jiří Pospíchal.

Samotnou výzvu pak adresát dostane ve svém rodném jazyce. I tak se administrativa městu vyplatí. Vedení radnice ale odmítá, že by šlo o laciný zisk. „Prostředky budeme opět dávat do infrastruktury, to znamená například do komunikací,“ řekl starosta Velkého Meziříčí Jan Komínek (ČSSD).

Velká část nehod vzniká kvůli nedobrždění v koloně

Podle policie nedodržení rychlosti není jedinou příčinou dopravních nehod v modernizovaných úsecích. Velká část z nich vzniká i kvůli nedobrždění v kolonách. Přitom by stačilo, aby se řidiči naučili jezdit střídavě, jak jim doporučují značky.

Kamery u Velkého Meziříčí zůstanou stejně dlouho, jako budou na dálnici pracovat dělníci, tedy zhruba do poloviny prosince.

Modernizace dálnice D1 začala v květnu 2013. Týká se části dálnice mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou, která je rozdělená do 20 stavebních úseků. Oprava každého úseku trvá zhruba dva roky a zatím je hotových devět, tedy necelá polovina. Opravy by měly skončit v roce 2020. Ředitelství silnic a dálnic počítá s tím, že už teď půjde vše rychleji než zpočátku, kdy se zhruba po roce příprava dalších staveb zasekla a místo čtyř úseků probíhaly práce pouze na dvou.