Billboardy mizí od dálnic jen pomalu. Ministerstvo nechvátá

Billboardy, které u hlavních tahů od září zakazuje novela zákona o pozemních komunikacích, mizí z české krajiny jenom pozvolna. Důvod zůstává hlavně na straně ministerstva dopravy, které vydává v průměru pouze deset rozhodnutí týdně.

Video Události
video

Reportáž: Stávajícím tempem by billboardy zmizely za 25 let

Podle odhadů v celém Česku stojí pětadvacet tisíc billboardů a v září proti nim vykročila novela zákona o pozemních komunikacích; majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy.

Nařízení je motivováno zvýšením bezpečnosti silničního provozu. Pokud totiž reklama motoristu jen trochu zaujme, trvá podle studie z ČVUT více než jednu a půl vteřiny, než znovu začne vnímat provoz. Třeba při osmdesátikilometrové rychlosti tak řidič urazí přes pětatřicet metrů, aniž by registroval dopravní situaci.

Ťok: Zrychlíme

I po dvou měsících, co jsou billboardy nelegální, ale od hlavních tahů mizí jen velice pomalu. Plochy měli odklidit majitelé, případně silničáři na jejich náklady, a ministerstvo slibovalo jasný a rychlý postup. „Máme jim (majitelům) poslat výzvu, pošleme výzvu, neodstraní, tak pošleme výzvu Ředitelství silnic a dálnic, aby odstraňovali,“ řekl šéf resortu Dan Ťok (za ANO) 1. září, když zákon vešel v platnost.

První plochy zmizely v polovině října a nyní resort uvádí, že k 6. listopadu poslal padesát pokynů k odklízení. „Zintenzivníme práci,“ slibuje Ťok. „Na druhou stranu, mám-li dneska rozhodnout, zda se bude vyřizovat uzavírka kvůli stavebním pracím, nebo odstraňování billboardů, tak je z hlediska urgentnosti jasné, jak rozhodnu.“

Situaci mohou paradoxně vyřešit právě někteří majitelé ploch, kteří mají na úterý domluvené jednání na ministerstvu. „Na základě toho, jakým technologickým způsobem Ředitelství silnic a dálnic billboardy odstraňovalo, jsme se rozhodli ke vstřícnému kroku a jsme připraveni zařízení odstranit svými silami,“ říká mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.