Drahám chybí strojvedoucí: Problémem je věk i odchody ke konkureci

Železničním dopravcům chybějí strojvedoucí. Navzájem si je proto přetahují – nejvíce na to žehrají České dráhy, které investují mnoho peněz do výcviku. Problém je i v tom, že v minulosti kvůli finančním problémům výcvik nových strojvedoucích vázl. Nyní je potřeba přijímat o to více zájemců o náročné povolání, aby nahradili nejen ty, které přetáhnou soukromníci, ale i ty, kteří odcházejí do výslužby.

Video Události
video

Události: Nedostatek strojvedoucích

Jednou nohou ve vězení, druhou v hrobě. Říká se to o několika profesích, o strojvedoucích to však platí obzvlášť. Mají zodpovědnost za stovky tun železa (a jiných materiálů), které se řítí po kolejích, často v nich sedí desítky, neřkuli stovky lidí a to vše řídí komplexní, ale složitý systém pravidel. Strojvedoucích je proto málo a stále jich ubývá.

České dráhy platí svým strojvedoucím zhruba 35 tisíc hrubého měsíčně plus případné příplatky za přesčasy. Práci znepřijemňuje například rozvržení směn. „Člověk nastoupí třeba ve čtyři hodiny ráno, končí za dvanáct hodin, ale skutečný čas, který se mu počítá do výkonu práce, je třeba jenom osm hodin,“ poukázal prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

U konkurence přitom bývají podmínky příznivější. Například mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj v létě uvedl, že strojvedoucí u společnosti vydělávají včetně přesčasů „částku přesahující až 45 tisíc korun čistého měsíčně“. 

Strojvedoucí postupně stárnou a odcházejí do výslužby 

Dráhy se přitom potýkají i s následky svého dřívějšího přístupu k výcviku strojvedoucích, kdy kvůli úsporám nové strojvedoucí příliš nepřijímali. Ti, kteří jezdili, mezitím stárli a nyní pozvolna odcházejí do výslužby.

Aby nahradily odcházející lidi – ať už míří k soukromníkům nebo do penze – zahájily České dráhy velký nábor. Každý rok musí vyškolit 220 nových strojvedoucích. Hlásí se mladíci, ale i lidé starší, kteří se rozhodli, že je na čase splnit si dětské sny. „Tuto profesi jsem chtěl dělat od malička. Bohužel, když jsem se rozhodoval, co budu dělat v zaměstnání, nebyla správná doba a dráha nepřijímala lidi,“ shrnul jeden ze zájemců.

Noví strojvedoucí se po výcviku upisují drahám zpravidla na pět let. Pak si již mohou vybírat. Znamená to, že nábor nových strojvedoucích nejspíše jen tak neskončí. Splnit si dětský sen tak budou moci i další.