Spor o rekonstrukci nádraží: Grandi Stazioni musí podle soudu upřesnit důkazy

Obvodní soud pro Prahu 1 začal projednávat další žalobu italské společnosti Grandi Stazioni kvůli rekonstrukci pražského hlavního nádraží. Tato část sporu se týká náhrady 776 milionů korun, které Grandi Stazioni do oprav investovala. Z této sumy však SŽDC loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady. Podle soudu teď musí Italové upřesnit a lépe označit důkazy, na základě kterých požadují zhruba 210 milionů korun.

Hlavní nádraží
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

Firma má na vysvětlení sporných věcí 40 dní. Soudkyně Lenka Vávrová v pátek upozorňovala, že pokud firma spis nedoplní, může být její žaloba zamítnuta.

„Grandi Stazioni bude muset doplnit skutková tvrzení, jak k jednotlivým částkám dospěla,“ uvedla soudkyně. Firma také bude muset doplnit důkazy podporující její tvrzení a označit je ve spise. Podle SŽDC jsou nároky Grandi Stazioni neoprávněné – firma prý dostala zaplaceny všechny faktury, které vystavil zhotovitel stavby.

Video Události
video

Soud začal řešit další žalobu kvůli rekonstrukci Hlavního nádraží

Italové podali celkem čtyři žaloby 

Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit. Krok správy železnic vyvolal soudní spory a přerušil rekonstrukci.

V minulém týdnu soud nepravomocně rozhodl, že historická Fantova budova patří SŽDC, která loni objekt koupila od Českých drah (ČD). Grandi Stazioni v žalobě napadla platnost smlouvy o převodu nádraží a domáhala se určení, zda budova je majetkem SŽDC, nebo zda stále patří původnímu majiteli, tedy ČD.

Podobnou žalobu italská firma podala také v souvislosti s převodem nové odbavovací haly na správu železnic.

Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor. Žaloba směřuje na České dráhy, Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo financí. Italská firma by totiž v případě splnění podmínek získala právo na pronájem nádražních prostor na dalších 30 let. České dráhy ani SŽDC však vznášené nároky neuznávají. Tuto žalobu zatím soudy nezačaly projednávat.