Stát reklamoval D1 u Jihlavy. Firma položila špatně beton

Stát reklamoval modernizovanou dálnici u Jihlavy. Vadil mu špatně položený beton. Údajně neměl dostatečnou protismykovou úpravu. Na špatně odvedenou práci upozornil nedávno v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který zvažoval i demolici nově opraveného úseku.

Video Zprávy v 16
video

Stát reklamuje modernizaci dálnice D1 u Jihlavy

Po zbrusu novém betonu, který by měl vydržet až třicet let, se na dálnici u Jihlavy jezdí zhruba měsíc a stát už řeší první reklamaci. „Co nám vadilo nejvíce, bylo nedodržení technologie u protismykových vlastností,“ vysvětlil mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Na špatně odvedenou práci upozornil před dvěma týdny ministr dopravy Dan Ťok. „Necháme firmu znovu udělat betony. Ty prostě nejsou kvalitní a my tady budeme jako striktní investor trvat na tom, že dostaneme kvalitní práci,“ řekl Dan Ťok v OVM.

Video Otázky Václava Moravce
video

Ministr dopravy Dan Ťok v Otázkách Václava Moravce

Zdroj: ČT24

ŘSD už nechalo největší nedostatky odstranit

V kritizovaném úseku se v tuto chvíli jezdí bez omezení. Ředitelství silnic a dálnic už nechalo největší nedostatky odstranit. „Dodatečným frézováním a broušením jsme tam dosáhli nápravy stavu, to znamená, že v tuto chvíli ten beton skutečné má hodnoty, které má mít,“ řekl Jan Rýdl.

Opravy jsou na první pohled viditelné jako světlejší pruhy v betonu. Podle ŘSD ale stále hrozí i to, že by se v budoucnu mohla kvůli této závadě malá část nového povrchu bourat. Letos to ale určitě nebude. Soutěž na modernizaci úseku za téměř 600 milionů korun vyhrála teplická firma Vodohospodářské stavby. Vedení firmy ale na dotaz České televize nereagovalo.

Špatný povrch zvyšuje nebezpečí nehod

Podle odborníka byl na vině především prach, který se před samotným měřením nepodařilo uklidit. Příliš kluzká vozovka přitom může být pro řidiče nebezpečná. „Kluzký povrch prodlužuje brzdnou dráhu. Nebezpečí nehod tak může být vyšší,“ vysvětlil specialista na povrchové vlastnosti vozovek Leoš Nekula.

Nekvalitně odvedená práce není na českých dálnicích žádnou novinkou. Stát kvůli nedostatkům už dřív nechtěl dlouho převzít modernizovaný úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, spor o zvlněnou D47 na severní Moravě se zase táhne už šest let. Jestli podobný spor čeká i D1 u Jihlavy, se teprve ukáže. Dělníci se sem ale vrátí nejdřív na jaře, kdy začnou opravovat druhou polovinu dálnice.