Pokuty začnou chodit i zahraničním řidičům, na D1 páchali v létě polovinu přestupků

Česko se připojuje do systému, který umožňuje automatickou výměnu informací mezi registry vozidel jednotlivých států EU. Změnit by se tak měla situace, kdy se cizinci dokáží snadno vyhnout trestům za dopravní přestupky, které spáchají na českých silnicích. Například na dálnici D1, kde se měří rychlost u Vlašimi, se přitom právě cizinci dopustili podle odhadu úředníků bezmála poloviny zaznamenaných přestupků.

Na sedmi kilometrech dálnice D1 u Vlašimi, kde se dlouhodobě jezdí ve zúžených jízdních pruzích a s rychlostním limitem sníženým na 80 km/h, zaznamenal radar za čtyři měsíce téměř 50 tisíc dopravních přestupků. Podle odhadu vlašimských úředníků spáchali během prázdnin 40 až 50 procent přestupků cizinci, respektive řidiči aut se zahraniční registrační značkou. Pokuty jim však na rozdíl od těch českých nechodí.

To se nyní mění. Do evropského systému, který umožňuje automatickou výměnu informací mezi registry jednotlivých států, se totiž připojuje i Česko. To je klíčové pro vymáhání pokut ze zahraničí. Poslední tři měsíce již mohli tuzemští úředníci hledat majitele aut cizinců ručně, ale vzhledem k pracnosti a množství přestupků se do toho zpravidla ani nepouštěli. Teď ale bude vše automatické.

UDÁLOSTI: Cizinci, kteří na českých silnicích poruší pravidla, už trestu neuniknou (zdroj: ČT24)

„Kamera zachytí registrační značku auta, jehož řidič se dopustí přestupku, systém ji sám propojí s provozovatelem vozidla a vygeneruje dopis s uvedenou pokutou a v jazyce státu, kde je auto registrované,“ popisuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Pokuty by se podle něj mohly účtovat i zpětně. „Obeslat tedy mohou i cizince, kteří porušili pravidla třeba před několika měsíci,“ podotkl.

V tunelu stroje nepřečtou značky správně

Automatický systém ale má zatím některé nedostatky. Například v Ostravě přiznávají, že se jim daří zpracovat pouze desetinu dat přicházejících z kamer dálničního tunelu u nedalekých Klimkovic. I chybějící údaje ze zahraničních registrů přitom hrají roli. Dokonce se stává, že systém registrační značku auta přiřadí ke zcela jinému státu, než ve kterém je registrována.

„Spolu s tímto bohužel dochází i k dalším chybám. Například k pravidelné záměně písmena ‚O‘ za číslici nula a obráceně či písmena ‚S‘ za číslici pět,“ upozorňuje na další potíže mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. 

Město ale podle ní jedná s policií a Ředitelstvím silnic a dálnic „ve věci nápravy kvality přenášených informací, kdy věříme, že s uvedením systému do plného provozu závady zmizí“.

Pokuty ze zahraničí již Čechům chodí, hlavně za rychlost a telefonování

Zatímco naprostá většina zahraničních řidičů se tedy zatím pokutám za dopravní přestupky spáchané v Česku vyhnulo, Čechům již dopisy se sankcemi z ciziny chodí. Nejčastěji z Německa, Rakouska či Itálie.

„S přehledem nejčastěji čeští řidiči porušují v zahraničí rychlost a zákaz telefonování za jízdy. Vedle toho jim pak chodí pokuty i za špatné poutání bezpečnostními pásy nebo jízdu na červenou,“ upřesňuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Země, ze kterých dostávají čeští řidiči pokuty
Zdroj: ÚAMK

Zatím největší postih však podle něj potkal české řidiče za něco úplně jiného. Třem tuzemským motoristům rakouské úřady dočasně zabavily auto, protože bylo ve špatném technickém stavu. Jeden případ je z letošního roku, další dva pak z prosince 2016, kdy Češi vyjeli na vánoční trhy do Vídně. „Krom toho, že musí vozidlo uvést do předepsaného stavu, mohou dostat až 5000 eur pokuty (130 tisíc korun, pozn, red). Ale nevíme, kolik nakonec zmínění řidiči dostali,“ doplňuje Vomáčka 

Největší pokuty za nepovolenou rychlost přitom padají v Čechy oblíbené Itálii a také ve Švýcarsku. Ten, kdo jede o dvacet kilometrů za hodinu rychleji, zaplatí minimálně kolem 170 euro. O poznání nižší sazba je v sousedním Rakousku a Německu – zhruba od 30 euro. To však už neplatí v případě, kdy řidič rozjede své auto na rychlost ještě o deset kilometrů v hodině vyšší. Právě v Rakousku se tak může pokuta vyšplhat až na 2180 euro, což je přibližně 57 tisíc korun. 

Druhý nejčastější dopravní přestupek, který Češi podle ÚAMK v zahraničí páchají, je telefonování za volantem. V Rakousku za to mohou dostat pokutu minimálně 50 euro, na Slovensku 120 euro. V Itálii sankce začíná na 160 euro a nově od léta hrozí i zákaz řízení na 3 měsíce. Zdaleka nejvyšší postih ale na telefonující řidiče čeká v Nizozemsku a Velké Británii – minimálně 230 euro. 

Překročení rychlosti o 20 km/h – sazebník pokut (v EUR)
Zdroj: ÚAMK