Expresy z Čech do Bavorska zrychlí, vrátí se i do Chebu

Vysokorychlostní železniční trať z Prahy do Drážďan bude. Německo definitivně přehodnotilo svůj postoj ke stavbě rychlodráhy ze saské metropole na hranice a zájem obou států o rychlé železniční spojení stvrdili ministři dopravy v memorandu. Současně se ale Berlín rozhodl k dalšímu kroku, s nímž dlouho váhal. Mezi své priority zařadil také modernizaci tratí u česko-bavorských hranic. Zrychlit by se tak mělo cestování do Mnichova a vrátí se i přímé vlaky Praha–Norimberk.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Západní Čechy čekají na modernizaci tratí do Bavorska

Téměř pět let uplynulo od chvíle, kdy přijel do Prahy poslední přímý vlak z Norimberku. Pak tradiční spojení, které nepřervala ani železná opona, padlo tváří v tvář dálnici. Vlakům trvala cesta o třetinu déle než autobusům, o autech nemluvě. Nyní slibují ministři dopravy Česka i Německa, že se to změní. Memorandum, které podepsali v Karlových Varech, slibuje významné zlepšení poměrů na železnici nejenom směrem z Prahy na Berlín – což by měla zajistit vysokorychlostní trať, s níž nyní počítají oba státy – ale i do Bavorska.

Německé ministerstvo dopravy v současnosti považuje za stavby naléhavé potřeby jak trasu (Plzeň –) Furth im Wald – Mnichov, tak i Cheb–Marktredwitz–Norimberk. Budoucnost tratě z Chebu, po které nejezdí denní dálkové vlaky již od roku 2004, přitom byla dlouho nejasná, správce německé železniční infrastruktury váhal s její elektrizací. Na české straně je přitom opravená a elektrizovaná až na hranice. Nyní německý ministr dopravy Alexander Dobrindt ujistil, že je v plánu rekonstrukce i v německém úseku.

„Již v minulosti byla zařazena jako naléhavá potřeba do Spolkového plánu dopravních cest. Trať chceme elektrifikovat. Německá dráha momentálně připravuje plán projektu,“ řekl ministr Dobrindt. 

O to, aby se Cheb znovu stal významnou stanicí při cestování vlakem do Evropy, stojí zejména místní politici. „Pro Karlovarský kraj je klíčové, abychom měli rychlé, kvalitní napojení na německou stranu jak v osobní dopravě, tak v nákladní. Karlovarský kraj se rozvíjí, máme řadu průmyslových parků. Je jasné, že tato železniční trať bude stále více využívaná,“ zdůraznila karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová (ANO).

Cheb není na prvním místě 

Jenomže i přes příslib německého ministra není modernizace trati z Chebu do Německa tak docela na hlavní koleji. Dobrindt sám připustil, že nedokáže říct, kdy by mohla být rekonstrukce trati z Chebu do Norimberku hotová. A jeho jednání s českým ministrem Danem Ťokem (za ANO) jednoznačně dominovaly jiné trati – jednak vysokorychlostní spojení Praha–Drážďany a také modernizace trati, která sice propojuje Čechy a Bavorsko, ale přes hraniční přechod Česká Kubice – Furth im Wald.

„Elektrizace a (…) nová výstavba nebo modernizace na české i německé straně jsou projektem, který prospěje ekonomikám obou států a kterým lze dosáhnout výše uvedené cíle,“ stojí v memorandu, které oba ministři podepsali. Cílem prozatím má být zrychlení cesty z Prahy do Mnichova ze současných šesti hodin na čtyři, uvedl Alexander Dobrindt.

Vlaky do Mnichova v současnosti musí z Plzně až do Řezna jezdit s dieselovou lokomotivou

Zdroj: ČTK
Autor: Pavel Němeček

Dálkové železniční spojení z Čech do Bavorska zažívalo po roce 2000 velké turbulence. V průběhu 90. let se situace stabilizovala tak, že jezdily dva páry vlaků z Prahy do Mnichova přes Furth im Wald a dva páry (z toho jeden noční) přes Cheb do Norimberku a odtud ještě dále na západ. Od roku 2001 do roku 2004 jezdily tři páry vlaků přes Cheb do Norimberku, zatímco přímé spojení Prahy s Mnichovem zaniklo a vlaky končily na hranicích, později zajížděly jen do Řezna. Od prosince 2004 naopak přestaly jezdit dálkové vlaky přes Cheb a bylo obnoveno přímé spojení Praha–Mnichov přes Furth im Wald. Zároveň jezdily až do roku 2013 přes Furth im Wald přechod i vlaky Praha–Norimberk. Přes Cheb jezdil do roku 2006 noční rychlík, potom zůstaly už jen regionální přeshraniční spoje.

V současnosti jezdí přímé vlaky z Prahy pouze do Mnichova, a to čtyři denně. Od příštího roku by měly přibýt další spoje, jejich počet stoupne na sedm v každém směru. Jízdní doba by se naopak měla mírně zkrátit. Spojení do Norimberku se ale neobnoví.

Obě tratě mají velkou nevýhodu v tom, že jsou z velké části neelektrizované. V případě trasy přes Cheb však není problém na české straně, trolej vede až na hranice. Dále však již chybí a musí se až do Norimberku jezdit s dieselovou lokomotivou.