O registr vozidel se starají nové firmy. Testy už ale odhalily první problém

Praha - Po opětovné odstávce by se měl zítra znovu spustit centrální registr vozidel, tentokrát pod jiným pánem. Firmě ATS-Telcom totiž koncem března skončila smlouva a na starost ho dostaly jiné společnosti. Testování ovšem dnes odpoledne ukázalo první problém: nefunguje tisk dokladů a registr nekomunikuje s databází odcizených vozidel. Nejde přitom o první problém, celý systém zkolaboval hned první den po spuštění a dodnes obsahuje chybné údaje. Podle ministerstva dopravy se ale aktuální nedostatky podařilo odstranit a registr bude zítra spuštěn podle plánu.

Registr vozidel spravovalo ministerstvo vnitra, systém byl ale zastaralý. Proto loni v létě spustilo ministerstvo dopravy novou aplikaci, která měla být pružnější a přehlednější na obsluhu. Navíc měl být nový registr napojen na základní registry obyvatel, policejní databázi a také evidenci kradených aut v zahraničí. Kvůli přechodu na nový systém naplánovalo  ministerstvo dopravy na loňský červenec týdenní odstávku - pak se měla centrální databáze rozběhnout v novém.

Jenomže hned 9. července přišel první krizový moment: systém totiž hodinu po spuštění zcela zkolaboval. Pak se ho sice podařilo zprovoznit alespoň v nouzovém režimu, fungoval ale výrazně pomaleji a některé kroky nemohli úředníci provádět. Nešlo například převádět vůz z jedné obce do druhé nebo tisknout technické průkazy. Navíc databáze obsahovala spoustu chyb, ukazovala třeba jinou barvu vozidla nebo jiný obsah motoru než ve skutečnosti.  

Už dva dny po spuštění nového registru začalo ministerstvo dopravy dokonce zvažovat, zda se raději nevrátit ke starému systému. Pak ovšem oznámilo, že zůstává u nového registru, protože ho prý firma ATS-Telcom vylepšila a systém se měl zrychlit. Úřady ve velkých městech ovšem stále hlásily problémy, v Praze registr vůbec nefungoval a v Brně trvalo obsloužení lidí třikrát déle. 

Registr vozidel
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Další kolaps registru nastal už 23. července – systém nešlo propojit s databází hledaných aut a s evropským registrem identifikačních čísel, takzvaných VIN kódů. Ministerstvo dopravy kvůli chybě systému proto doporučilo auta vůbec neregistrovat. Úředníci by totiž mohli zaregistrovat vozidlo, které bylo ukradeno v zahraničí, a tady se je někdo snaží zlegalizovat a dostat do provozu.

Fakt, že registr vozidel nezvládl bez výpadku ani prosincové napojení na registry obyvatel, pak už nikoho příliš nepřekvapil.   

Audit: Ministerstvo přípravy podcenilo

Podle auditu nebyl nový registr vozidel dostatečně připraven - aplikace prý vznikala příliš rychle a nahodile, napsal server Aktuálně.cz s odvoláním na závěry společnosti Ernst & Young. Audit si objednalo ministerstvo dopravy – právě tento resort měl mít na nefunkčním systému hlavní vinu, ministerstvo prý jednalo pomalu a nezohlednilo časovou náročnost úkolu. Podle auditorů měla dodavatelská společnost ATS-Telcom na tvorbu aplikace, její vyzkoušení a proškolení necelé tři měsíce, neboť až do poloviny března 2012 připravovala pouze návrh systému. Ministr Dobeš pak v reakci na výsledek auditu uvedl, že odvolá svého náměstka Tomana i dva ředitele odborů.

Kromě výpadků a pomalého provozu registr obsahuje velké množství chyb. Ministerstvo dopravy koncem července odhalovalo, že je v systému skoro půl milionu vozidel se špatně uvedenými údaji - při převodu databáze vozidel z ministerstva vnitra na dopravu se totiž data pomíchala a chyby navíc údajně obsahovala už starší databáze vnitra. Šlo třeba o špatná data vydání řidičských průkazů nebo majitele jednotlivých vozidel; někteří žadatelé kvůli nim čekali na vyřízení žádosti i měsíc.

Začátek října sice dodavatelská společnost ATS-Telcom odstranila z databáze asi 800 tisíc chybných údajů, čímž se měly vyřídit nejzávažnější nedostatky. Nikdo ale přesně neví, kolik chyb systém skutečně obsahuje. Podle nejčernějších scénářů by jich mohlo být až několik milionů. Tyto chyby se musí opravovat ručně a značně prodlužují odbavení jednotlivců. K některým opravám navíc ani úředníci nemají oprávnění, nemohou třeba měnit údaje o bývalých majitelích vozidla - oprava takových údajů se pak může protáhnout na týdny a měsíce.  

ATS Telcom získal zakázku bez tendru

Zakázku na software pro centrální registr získala firma ATS-Telcom bez výběrového řízení – ministr dopravy Pavel Dobeš to vysvětloval nedostatkem času. O registru se rozhodlo až v roce 2012, přičemž měl být spuštěn v polovině téhož roku. Ministerstvo proto uzavřelo smlouvu s ATS-Telcom na základě smlouvy z roku 2010. V ní se ovšem o dodání registru vůbec nemluví, šlo o zajišťování IT služeb pro resort. Dodání systému stálo 37 milionů korun a dalších 32,4 milionu stojí každý měsíc provoz systému.

Náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný se sice tři dny po prvním kolapsu systému hájil, že firmě ATS-Telcom hrozí sankce až 50 milionů korun. Později však právní analýza ukázala, že je smlouva s dodavatelskou společností sepsána pro stát krajně nevýhodně – neumožňovala totiž firmu pokutovat za nefunkčnost systému, ale jen za jeho nedodání.

ATS-Telcom měla smlouvu do konce letošního března, od dubna ho provozuje nová trojice firem: ICZ, Telefónica a Autocont. Proto byla nutná nynější dvoudenní odstávka. Podle ministra dopravy Pavla Stanjury (ODS) si stát rozdělením mezi více firem zajistil lepší vyjednávací pozici a navíc prý ušetří ročně 50 milionů. Ani letos ale ministerstvo nestihlo výběrové řízení - zakázku zmíněné firmy dostaly pouze na rok a do té doby chce resort vybrat dodavatele v klasickém tendru.   

Dobeš odvolával a odvolával… až nakonec sám skončil

Nefungující registr způsobil pořádný průvan na resortu dopravy. Nejdříve odvolal ministr Dobeš vrchního ředitele daného úseku a později padaly ještě další hlavy. Zpackaná databáze nicméně nakonec podrazila židli i pod samotným Dobešem. K odchodu ho vyzvala jeho vlastní strana LIDEM a Dobeš v Nečasově vládě skončil.

Pavel Dobeš (VV)
Zdroj: isifa/LN/František Vlček

I Dobešův nástupce Stanjura už odvolal svého náměstka, který byl zodpovědný za registr. Stanjura nechtěl důvody specifikovat, podle serveru Aktuálně.cz měl ale Drobného odchod souvislost s otálením při vypisování nového výběrového řízení na správce registru - Stanjura ho vinil z toho, že ministerstvo tendr nestihlo a zakázku získala na rok trojice firem.

Teď úřad dopravy věří, že se podaří odstranit potíže, které v centrálním registru přetrvávají: hlavně zatuhlost systému a velké množství chyb. Náprava bude trvat nejméně měsíce.

Kvůli pomalému a kolabujícímu systému docházelo na mnoha místech k potyčkám mezi úředníky a lidmi čekajícími ve frontě. Třeba v Brně museli loni v červenci povolat policii, protože se úředníci kvůli vypjaté atmosféře ve frontě báli o svou bezpečnost. K nejvážnějšímu incidentu došlo letos v únoru v Říčanech, kdy čekající muž rozbil skleněnou přepážku a napadl úřednici, které způsobil lehké zranění. Poté napadl i přivolaného strážníka, nakonec skončil v rukou celorepublikové policie. Přítomní svědci to komentovali tak, že muži asi „ruply nervy“. „Nutno podotknout, že naši úředníci se setkávají s agresivnějšími klienty čím dál častěji. My s tím systémem, který nastavil stát, ale můžeme těžko něco dělat,“ komentoval situaci kolem problémového registru říčanský starosta Vladimír Kořen.

Vydáno pod