Na nebi přibývá lidí. Na letištích je více práce, ve vzduchu více problémů

Lidí, kteří cestují na dovolenou letadlem, stále přibývá. Pražské Letiště Václava Havla jen v červenci odbavilo podle prvních odhadů kolem 1,7 milionu cestujících. To je nový rekord. Za celý rok pak cílí na metu 15 milionů odbavených cestujících. Znamenalo by to, že by se během posledních pěti let zvýšil jejich počet v Ruzyni téměř o polovinu. Prudký růst počtu cestujících je náročný pro pracovníky letiště, ale také pro dopravce, s nimiž lidé létají. Největší český dopravce si musel na léto letadla povypůjčovat a měl s nimi již několik problémů.

Video Události
video

TÉMA UDÁLOSTÍ: Ještě nikdy nebylo na letištích tak plno jako letos

Končil rok 2012 a pražské letiště uzavíralo statistiku zhruba s deseti miliony odbavených cestujících. Meziročně to bylo zhoršení, ale bylo to naposledy. Pak už počet cestujících jenom rostl. Loni překročil 13 milionů a letos má společnost Letiště Praha ještě větší ambici. „Podle odhadů bychom se mohli přiblížit hranici 15 milionů cestujících,“ uvedla mluvčí společnosti Marika Janoušková.

Že bude rok opět rekordní, naznačují letní měsíce. Již v červenci padl rekord, když Letiště Václava Havla odbavilo za měsíc 1,7 milionu cestujících. Více práce má kvůli nebývalému zájmu cestujících letištní personál – podle Jakuba Franka ze společnosti Czech Airlines Handling pracuje přes léto o 20 až 30 procent lidí více.

Hlavně je to ale více práce pro letecké dopravce a jejich zaměstnance. I když i aerolinek je nyní v Praze nebývalé množství – celkem 66 včetně sedmi, které do Ruzyně létají s velkokapacitními letadly s širokým trupem – nejvíce práce mají v létě ti, kteří vozí cestující ke Středozemnímu moři.

Problémový leasing? Všechna letadla jsou bezpečná, ujišťuje Travel Service

Největší český dopravce Travel Service, který létá především charterově s klienty cestovních kanceláří, svoji flotilu na léto více než zdvojnásobil. Běžně má 35 strojů, ale nyní jich z Česka létá o deset více. Ty si pronajal od leasingových společností. Právě v pronajatých letadlech na linkách Travel Service ale letos o prázdninách již dvakrát zažili cestující vážné technické potíže.

V červenci zaznamenala posádka Airbusu A320 řeckého Orange2fly na lince Travel Service potíže s hydraulikou. Podle dostupných informací mu přestal fungovat jeden hydraulický okruh, což ovlivnilo schopnost brzdit a zatáčet. Letoun sjel mimo dráhu a zůstal stát na trávě. O dva týdny později měl potíže Boeing 737-800 turecké společnosti Corendon, rovněž na lince českého dopravce a rovněž při letu do Burgasu. Čidla ohlásila požár podvozku, ovšem po přistání nebyly patrné žádné známky ohně nebo kouře.

Cestovní kanceláře, které zájezdy objednávají, tvrdí, že posádky tyhle situace zvládly dobře, spokojené ale nejsou. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže jsou tyto incidenty „způsobené nárůstem (cestujících) a tím, že je letadel nedostatek“.

Mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková však ujišťuje, že charterový dopravce nesahá pro výpomoc na šrotiště – pronajatá letadla jsou stejně bezpečná jako ta, která mu přímo patří. „Podléhají vždy internímu auditu, splňují všechny předpisy EASA (Evropské agentury pro bezpečnost letectví) a jsou udržována v souladu s předpisy,“ ujistila.

Podle odborníků je ale problémů více hlavně proto, že se více létá. Nízké ceny letenek otevřely  nebe – dříve takřka nedostupné – širokým vrstvám.

Zaměstnané české nebe, výděleční dispečeři

Vedle počtu odbavených cestujících na tuzemských letištích rekordy trhá i samotné české nebe – i s přelety. V červenci nad republikou během jediného měsíce prolétlo 90 005 letadel, a podle letových dispečerů se tak stal nejsilnějším měsícem v historii. Nejvytíženějším dnem pak byla neděle 16. července, kdy český vzdušný prostor využilo 3168 letů.

Za celý loňský rok vzdušný prostor nad Českem využilo téměř 837 000 letadel, což meziročně představuje sedmiprocentní nárůst počtu letů. Letošní rok zatím za prvních sedm měsíců ukazuje zpomalení růstu na 2,5 procenta. Největšími zákazníky českého ŘLP byly tradičně německá Lufthansa před společnostmi Emirates a Turkish Airlines.

Růst intenzity leteckého provozu se rovněž odráží v ziskovosti leteckých dispečerů. Za přelety se totiž platí, a pokud se přes české území pohybuje například Airbus A380, čtyřistakilometrová cesta od západu k východu ho vyjde na necelých dvacet tisíc. Státnímu podniku Řízení letového provozu vloni vzrostl hrubý zisk meziročně o více než 70 milionů korun na 479,6 milionu korun při rekordních tržbách, které překročily čtyři miliardy korun.