Automatické měření rychlosti: Úseků přibývá, hranice pro pokutu se ale liší

Na českých silnicích přibývá úseků, v nichž se rychlost měří automaticky, a další se teď možná přidá v Ostravě. Na svých plánech trvá i Ředitelství silnic a dálnic, které vypsalo nový tendr na radary u D1.

Video Události
video

Na silnicích přibývá úseků s automatickou kontrolou rychlosti

Loni silničáři vůbec poprvé nainstalovali na D1 automaty na měření rychlosti a polovina dat začala chodit na úřad do jihomoravských Šlapanic. Bylo jich tolik, že až teď, skoro po roce, se zdejší skříň se šanony vyprazdňuje. Vyřizování pokut navíc začalo až po dvou měsících.

„O tom, že budou Šlapanice zpracovávat přestupky, jsme se dozvěděli pouhý den před začátkem měření,“ vzpomíná mluvčí městského úřadu Šlapanice Jakub Mikšovský.

Loni se měřilo těsně před Brnem, v obou směrech, teď je to u Vlašimi. Tendr na nákup další techniky ale zrušil antimonopolní úřad a nový teprve startuje. Silničáři přesto vytipovali čtyři další úseky a na jeden z nich chtějí brzy dát svoji záložní sadu.

„Nemůžu říct úplně přesný termín, nicméně máme podepsanou objednávku a předpokládáme, že to bude v horizontu několika týdnů,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Řidiči často automaty na měření rychlosti kritizují, podle nich rychlost sama o sobě nebezpečná není. Provozovatelé radarů ale tvrdí opak: provoz se prý uklidnil a do tolerance se nevejdou jen asi dvě až tři procenta řidičů.

Hranice pro pokutu může být různá

V Praze už funguje přes šedesát automatů na měření rychlosti a inspirují se i další velká města. Třeba Ostrava před rokem nainstalovala první úsekové měření do Třebovické ulice. Výsledkem je plynulejší provoz, i když má často podobu souvislé kolony.

Ostravský magistrát je spokojený. „Uvažuje se také o zařízení na dalším místě v ulici Rudné, bude o tom rozhodovat rada města,“ konstatuje mluvčí magistrátu Petr Havránek.

Co se naopak místo od místa liší, to je přesné určení hranice pokuty. Někde je tolerance prakticky nulová, jinde jde i o deset kilometrů za hodinu navíc. Ukazují to i data z měření na D1 u Brna. Na osmdesátce tu pokutovali až od 94 kilometrů za hodinu. Spoléhat na to ale nelze.