Vyjíždí Railjet. Čím je zvláštní (a čím ne)?

Praha – Místo Pendolina se na dvou spojích Supercity mezi Prahou a Ostravou objevila, resp. ve čtvrtek dopoledne objeví souprava známá jako Railjet. České dráhy se rozhodly představit tak cestujícím vlak, jehož sedm exemplářů chtějí během příštího roku zakoupit a jezdit s nimi z Prahy přes Brno do Rakouska. Pozoruhodné na těchto soupravách je i to, že nevybočují z klasické koncepce vagonů s lokomotivou, ačkoli jde současně i o nedělitelné jednotky schopné jet až 230 km/h – tedy stejně jako „rychlovlak“ Pendolino.

Vagony i jednotka naráz

Vlaky, pro které se vžil název Railjet podle kategorie, již pro něj vytvořily Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), vyrábí Siemens pod označením Viaggio Comfort. Tím firma odkazuje na tradiční vagony konstrukce UIC-Z, které označovala jako Viaggio Classic – s několika desítkami takových se můžeme setkat i ve vozovém parku Českých drah. Railjet čili Viaggio Comfort je v zásadě také takovou soupravou klasických vagonů, které k jízdě potřebují lokomotivu.

Od klasických souprav se ale Railjet také v mnohém liší. Tím, že jsou vagony sestaveny do nerozdělitelné jednotky, je snazší upravit mezivozové přechody tak, že jsou široké a průchod jimi je mnohem příjemnější než v případě přechodu mezi vagony v klasické soupravě, ale především jsou tlakotěsné. Taková jednotka tedy může bez obav jezdit i rychleji než 200 kilometrů za hodinu. K tak rychlé jízdě (maximum je 230 km/h) má Railjet také lepší podvozky než starší vagony – typ SF400 vyvinutý původně pro druhou generaci vysokorychlostních jednotek ICE.

JÍZDY RAILJETU V ČESKU

Mimořádný vlak 17. dubna:

  • Wien-Meidling (odj. 8:39) – Břeclav (10:20) – Brno hl. n. (11:20) – Česká Třebová (12:31) – Pardubice hl. n. (13:13) – Praha hl. n. (příj. 14:18)

SC 513 (místo Pendolina) 17. dubna:

  • Praha hl. n. (16:29) – Pardubice hl. n. (17:28) – Olomouc hl. n. (18:43) – Ostrava-Svinov (19:31) – Ostrava hl. n. (19:40)

SC 506 (místo Pendolina) 18. dubna:

  • Bohumín (7:18) – Ostrava hl. n. (7:27) – Ostrava-Svinov (7:37) – Olomouc hl. n. (8:25) – Pardubice hl. n. (9:39) – Praha hl. n. (10:39)

Mimořádný vlak 18. dubna:

  • Praha hl. n. (odj. 11:44) – Pardubice hl. n. (12:44) – Česká Třebová (13:24) – Brno hl. n. (14:30) – Břeclav (15:12) – Wien-Meidling (příj. 16:21)

Netrakční jednotky – stejně jako ty s vlastním pohonem – jsou přesto pro svého provozovatele určitým riskem. České dráhy zažily potíže v počátcích provozu souprav Pendolino, podobné potíže nedávno zakusil také Leo Express se svými novými vlaky. I dílčí komplikace, které by u klasické soupravy, sestavené z jednotlivých vagonů, mohly znamenat vyřazení jednoho vozu ze soupravy a deseti či dvacetiminutové zpoždění, rázem znamená zásadní systémovou komplikaci, kdy je třeba nahradit celou soupravu. V případě výpadku Pendolin v roce 2006 to znamenalo, že cestující zprvu místo moderní jednotkou jezdili v přestárlých rychlíkových vozech ČD, které se narychlo podařilo sehnat. Později zase nouzově stažené kvalitní vagony chyběly na jiných spojích.

Siemens Railjet
Zdroj: Arno Burgi/ISIFA/EPA

Příklad ÖBB nalákal i České dráhy

Jednotky Viaggio Comfort vyrobil Siemens na míru Rakouským spolkovým drahám, které si jako první a dosud jediný jejich uživatel objednaly 67 těchto souprav. Dodáno jich je již přes 50, zajišťují většinu dálkových spojů na Západní dráze Vídeň – Linec – Salcburk i na Jižní dráze do Štýrského Hradce a Villachu. Jezdí i z Vídně na východ do Budapešti. Již krátce po oficiálním představení Railjetu bylo zřejmé, že se koncepce netrakční jednotky představitelům ČD zamlouvá. V posledních letech Siemens intenzivně jednal s Českými drahami o prodeji patnácti souprav. Pro ÖBB by to znamenalo nasazení Railjetů i na poslední významnou dálkovou linku z Vídně, které ještě vládnou klasické soupravy – jednání ovšem selhala na čtvrté frontě. ČD chtěly s novými vlaky jezdit na lince Hamburk – Berlín – Praha – Vídeň – Štýrský Hradec, jenomže Německé dráhy (DB) se v té době rozhodly dát svému českému státem ovládanému protějšku košem a nadále jezdit z Berlína do Prahy ve spolupráci se soukromým Regiojetem.

Příjezd vlaku Railjet na pražské hlavní nádraží
Zdroj: ČT24

Siemens se však v tom okamžiku nevzdal a nakonec v Česku udal alespoň sedm z původně nabízených patnácti Railjetů. „Budou od prosince 2014 nasazeny ve dvouhodinovém intervalu na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz, na které nabídnou novou, vyšší kvalitu služeb,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. ČD ve spolupráci s ÖBB s nimi budou jezdit z Prahy do Štýrského Hradce. Kromě nákupu netrakčních jednotek si také pronajme devět čtyřsytémových elektrických lokomotiv Taurus (ES64U4), které s Railjety budou jezdit. První Railjet pro ČD by měl být hotov v polovině příštího roku, uvedl Roman Kokšal ze Siemensu.

Sedmičkou to nemusí skončit, Siemens má stále naději, že u ČD „udá“ všech patnáct původně poptávaných Railjetů. Dráhy zvažují, že by s dalšími osmi vlaky jezdily mezi Prahou a Budapeští. „Jednáme s národními dopravci na Slovensku a v Maďarsku, chtěli bychom zde podobný model, jako budeme mít s Rakouskem. Máme opci na nákup dalších osmi jednotek,“ přiblížil generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Události o představení Railjetu (zdroj: ČT24)

Viaggio Comfort

netrakční sedmičlánková jednotka

  • výrobce: Siemens Transportation Systems Wien
  • délka jednoho vozu přes nárazníky: 26,4 m
  • podvozky: SF400
  • maximální rychlost: 230 km/h
  • kapacita (verze ÖBB): 408 cestujících

Tři třídy místo dvou

Jednotka Viaggio Comfort čili Railjet je sestavena ze sedmi vozů včetně řídicího s kabinou strojvedoucího. „Cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly Business, 1. a 2. třídy, restaurační vůz, dětské kino a celou řadu dalších služeb a výhod,“ shrnul mluvčí Šťáhlavský.

V uspořádání pro ÖBB, se kterým se nyní mohou seznámit cestující i v Česku, jsou čtyři vozy za lokomotivou určeny pro cestující druhé třídy. Vagony jsou velkoprostorové, sedadla v uspořádání 2 + 2 po obou stranách uličky jsou v tzv. leteckém uspořádání. V prvním vagonu je i dětský koutek s malým kinem. Pátý vůz má v jedné části bistro, zbytek už zabírají sedadla první třídy – stejně jako celý šestý vagon a část posledního (řídicího) vozu. První třída Railjetu se od druhé liší především uspořádáním sedaček 2 + 1, jejich většími rozestupy a koženým potahem. Zbytek posledního vagonu zabírá tzv. třída Business. V ní jsou – ovšem za patřičnou cenu – k dispozici mohutná křesla částečně oddělená od zbytku vagonu. Dvě kupé třídy Business jsou třímístné, sedadla jsou umístěna v počtu 2 + 1 naproti sobě.

V Railjetu
Zdroj: ČT24

České dráhy nedávno ve firemním periodiku Železničář představily své uspořádání, podle kterého by mělo ubýt prostorů první třídy, takže bude hned pět vozů druhé třídy a bistro kombinované s první třídou bude až v předposledním vagonu. „V prvním voze bude stejně jako ve vlaku ÖBB Railjet umístěno dětské kino, odlišně zde však bude také univerzální oddíl s místy pro jízdní kola a sklopnými sedačkami,“ doplnil mluvčí ČD Šťáhlavský. Ve vagonech podle něj budou sedačky stejného typu jako v jejich rakouských protějšcích, tedy IC3000, ICE3000 a Premium od společnosti Grammer, sklopné sedačky přidá český Borcad.

Dráhy budou po Leo Expressu již druhým českým železničním dopravcem, který se – alespoň částečně – vrátí k rozdělení komfortu do tří tříd. Takové rozdělení již na železnici existovalo do roku 1958. Rozdíly mezi jednotlivými třídami tradičně spočívaly v tom, že ve třetí třídě byly k dispozici pouze dřevěné lavice, ve druhé třídě byly polstrované a v první třídě se cestující posadili do komfortních křesel. Po válce však již byly standardem ve třetí třídě polstrované lavice, druhá třída nabízela jednotlivá křesla, nové vozy první třídy se již nestavěly. V roce 1958 potom byla první třída v Evropě zrušena, resp. do ní byly převedeny i vagony dosavadní druhé třídy, ze třetí třídy se stala třída druhá.

Výrobci vozů pro dálkové vlaky ČD:

Waggonbau Bautzen:

  • rychlíkové vagony (řady A, AB, BDs, B) z let 1974–1985
  • lehátkové vagony (řada Bc) z roku 1984
  • služební a expresní oddílové vagony (řady Bmee, BDbmsee, BDhmsee) z let 1986–1987 procházejí rekontrukcemi

Waggonbau Görlitz:

  • lůžkové vagony (řada WLAB) z let 1984–1985

Siemens:

  • vozy pro vlaky Eurocity (řady Ampz, Bmz) z let 1998–2007
  • lůžkové vozy pro vlaky Euronight (řada WLABmz) z roku 2006
  • objednané jednotky Viaggio Comfort, dodávky v letech 2013–2014

SGP Simmering:

  • rychlíkové vozy odkoupené od ÖBB (řada Bmee) z roku 1982

MOVO Plzeň:

  • rekonstruované rychlíkové vozy (řada Bee) z let 1992–1994
  • rekonstruované expresní vozy (řady Apee, Aee, Bpee, Bee) z let 1996–1998
  • rekonstruované lůžkové vozy (řada WLABmee) z roku 2001

ŽOS České Velenice:

  • rekonstruované rychlíkové vozy (řady Aee, Bee) z let 1995–1999

ŽOS Vrútky:

  • rekonstruované vozy první třídy s bistroodílem (řada ARmpee) z roku 2010
  • jednotky Pendolino z let 2003–2004