Nevidomá nesměla do cukrárny, personálu vadil vodicí pes. Inspektoři šetřili diskriminaci

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Personál nebo majitelé diskriminovali nevidomé zákazníky, cizince a v jednom případě také fanoušky soupeřícího hokejového klubu. Inspekce se při kontrolách zaměřila také na to, jak jsou obchodníci poctiví. Nejčastějším problémem je šizení zákazníků na váze jídla i objemu nápojů, stejně jako nesprávné účtování. Inspekce objevila nedostatky zhruba při třetině kontrol a uložila 83 pokut za více než tři miliony korun.

Vanilková zmrzlina
Zdroj: ISIFA/Camera Press Autor: Lee Malan

V případě diskriminačního jednání šlo dvakrát o diskriminaci kvůli národnosti. Jedna z restaurací účtovala zahraničním hostům navíc přirážku osmdesát korun. Druhý případ odhalili inspektoři na čerpací stanici, kde museli cizinci platit za použití WC bez předchozího nákupu pohonných hmot. Čechů se tato povinnost netýkala.

Dva případy se týkaly diskriminace zdravotně postižených. Do jedné z cukráren nebyla vpuštěna nevidomá žena kvůli tomu, že ji doprovázel vodicí pes. Ve druhém případě odmítl jeden z přepravců odvézt zdravotně postiženého člověka, protože jeho vodicí pes neměl náhubek.

Diskriminace objevila ČOI také při prodeji vstupenek fanouškům hostujícího klubu HC Kometa Brno. Fanouškům domácího týmu Mountfield HK byly nabízeny vstupenky o 280 Kč levněji. „Argumentem pro účtování vyšší ceny za vstupenku pro fanouška hostujícího klubu byla potřeba zajištění zvýšených bezpečnostních opatření,“ uvedla mluvčí inspekce Ivana Divišová.