Dálnice alias horská dráha. Ostravskou D1 čeká zúžení a další zpomalení

Průjezd Ostravou po dálnici bude skoro stejně pomalý jako jízda městskými ulicemi, možná dokonce pomalejší. Stav téměř desetileté D1 se stále zhoršuje a Ředitelství silnic a dálnic chystá nutné opravy. Zúží dálnici do jednoho pruhu, zároveň také hrozí, že se v celé délce zvlněného ostravského úseku sníží rychlost na 60 km/h.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Postupující zvlnění, deformace a nutnost dalšího snížení rychlosti na 60 km/h

V prosinci by mohla Ostrava oslavit významné jubileum – deset let od napojení na dálniční síť. S dálnicí D1 (projekt měl označení D47) je však tolik problémů, že je sotva co slavit. A bude jen hůře. „V nejbližší době budeme uzavírat celou dálnici na jeden jízdní pruh,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Zároveň hrozí, že současná lokální rychlostní omezení přerostou v plynulou „šedesátku“.

Důvod je jasný a v průběhu let mnohokrát opakovaný – dálnice se zvlnila. Situace je přitom čím dál horší. Houpe to už i na úseku z Bohumína na hranice s Polskem, který přitom je v provozu teprve pět let. Příčina zvlnění je známá. Průzkumné vrty ukázaly, že je to vliv podloží, které má jiné složení, než by mít mělo.

Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík, Petr Sznapka

Jak upozornil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, o zodpovědnosti za zvlnění ostravsko-bohumínské D1 rozhodují soudy. I když se spory mezi ŘSD a Eurovií CS, která převzala stavební firmu, jež dálnici stavěla, vlečou již léta, ten nejdůležitější verdikt ještě nepadl. Dodnes se tedy neví, kdo opravu dálnice zaplatí.

Eurovia přitom opakuje, že odpovědnost necítí, protože stavbaři před deseti lety dělali jen to, co jim řekli silničáři. „Sdružení firem, které stavbu realizovalo, postupovalo přesně podle nařízení investora ŘSD ČR a podle tehdy platných technologických pravidel a postupů,“ uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.

Přestože zásadní otázka ještě čeká na odpověď, je dálnice v takovém stavu, že již nelze odkládat její opravu. Pět nejhorších úseků plánují silničáři provizorně opravit ještě před začátkem letošní zimy. Zatím ji zaplatí sami, ale úhradu nákladů budou požadovat po Eurovii.

Již dříve proběhlo několik havarijních oprav. Ty se týkaly například dálničních přivaděčů. V provozu jsou od roku 2010 a navzdory očekávané stoleté životnosti se záhy také zvlnily. Most v Přívoze pak koncem roku 2014 neobstál při zátěžových zkouškách.