Dvořák k obvinění: „Považuji to za účelovou mediální šikanu“

Praha – Bývalý ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Martin Dvořák nesouhlasí s obviněním v souvislosti s prodejem jízdenek. České televizi řekl, že jde o naprosto účelovou mediální šikanu, která nemá žádné právní opodstatnění. Všechny podklady i text obvinění chce proto v příštích dnech zveřejnit. Zároveň podá proti obvinění stížnost. Podle dozorujícího žalobce Adama Borguly jsou v případu stíháni čtyři lidé. Údajně jde o bývalého radního Prahy pro dopravu Radovana Šteinera (ODS), podle serveru Lidovky.cz je obviněn i exředitel úseku služeb DPP Tomáš Petan a jednatel firmy Cross Point Pavel Švarc.

Policie Dvořáka obvinila z porušování povinnosti při správě cizího majetku v souvislosti se zakázkou pro firmu Cross Point, jež prodávala jízdenky. Dvořák měl firmu zvýhodnit při výběrovém řízení. „Myslím, že materiál policejního orgánu, respektive pana Borguly, obsahuje několik faktografických pochybení a nesmyslů a zamlčuje spoustu podkladů, které má policie k dispozici,“ řekl Dvořák ve Studiu ČT24. Doufá proto, že novináři si dají ten čas, „nikoli aby skandalizovali moji osobu, ale aby uvedli věci na pravou míru a opravdu objektivně informovali o skutečnostech“. 

„Viní mě ze spolčení s panem Švarcem, přitom já se s ním v životě neviděl,“ řekl Dvořák serveru Lidovky.cz. Stejně mluví i Petan, který si chce proti obvinění rovněž podat stížnost: „Považuji to za absolutní nesmysl, protože jsme postupovali přesně podle zákona, což je napsáno i v tom obvinění.“ Z dopravního podniku odešel Petan v roce 2010 a nyní pracuje jako šéf Odboru veřejných zakázek a nákupů Správy státních hmotných rezerv.

Firma Cross Point získala kontrakt na prodej jízdenek v roce 2008. Do tendru se přihlásila jako jediná. Jízdenky předtím 15 let prodávala společnost Šoch. Dopravní podnik ale podle ní nově žádal certifikát, který firma neměla a nemohla ho ve lhůtě stihnout vyřídit. Cross Point pak za své služby bral 130 milionů ročně, do té doby přitom dopravní podnik platil 30 milionů.

Management dopravního podniku měl ale podle Dvořáka v rámci zákona o zadávání veřejných zakázek povinnost smlouvu na prodej jízdenek přesoutěžit. S firmou Šoch totiž byla uzavřena bez soutěže už v roce 1992 a navíc si na její služby měli stěžovat cestující: „Dopravní podnik se proto rozhodl podmínky předefinovat a vypsal otevřené výběrové řízení, které vyhrála firma Cross Point.“  

Dvořák ale popřel, že by rozdíl v ceně za služby byl 100 milionů korun: „Ten je samozřejmě mnohem menší, to jsou klasické mediální přehmaty.“ Za navýšením částky podle něj stojí to, že „došlo k dvojnásobnému navýšení počtu prodejních míst, k výraznému nárůstu otevírací doby a k výraznému nárůstu prodaných jízdních dokladů“. Stejně hájí vyšší cenu i samotná firma Cross point.

Každé prodejní místo bylo podle Dvořáka navíc hrazeno separátně, cena za poskytované služby proto byla každý rok jiná, podle toho, jak se jejich počet měnil. „Objem plateb byl odvislý i od počtu prodaných jízdních dokladů. Tento dodavatel byl přímo závislý procentuální částkou na celkových výnosech. To znamená, byl motivován prodávat co nejvíce,“ dodal. Zlepšení kvality služby podle něj potvrzuje i pokles stížností od cestujících.  

Dopravní podnik loni v srpnu s firmou Cross Point vypověděl smlouvu. Vedení se tak rozhodlo na základě trestního oznámení advokáta Václava Lásky. Podle analýzy, kterou Láska provedl, byl obchod účelově předražený. Protikorupční policie se případem zabývala už od poloviny srpna. Část smluv prověřila i poradenská firma KPMG. Průběžné výsledky zatím nepotvrdily, že by škody po údajném předražení zakázek dosáhly stamilionů korun. „Já i dopravní podnik máme k dispozici jasné analýzy, že materiál pana Lásky byla neuvěřitelná právní manipulace,“ uzavřel Dvořák. Na Lásku hodlá podat trestní oznámení. 

Láska: Nechci klesnout na argumentační úroveň pana Dvořáka

„Analýza rozebrala jednotlivé případy a doporučila, které by se měly řešit civilněprávně, které by se měly řešit trestněprávně. Ve druhé etapě byla podána trestní oznámení,“ řekl dnes Láska s tím, že se nemůže blíže vyjadřovat, protože ho dopravní podnik zavázal mlčenlivostí. „Nechci klesnout na argumentační úroveň pana Dvořáka, ponechám to čistě na orgánech činných v trestním řízení. Nemám potřebu se k jeho atakům jakkoli vyjadřovat,“ dodal.