O hromadných žalobách rozhodne až příští Poslanecká sněmovna

Ministerstvo spravedlnosti by chtělo v Česku zavést hromadné žaloby. Jedná se o způsob, jak se skupina lidí v podobné situaci může domoci práv. To, že taková možnost v zemi dosud není, v minulosti kritizoval i Ústavní soud. Věcný záměr předloží Robert Pelikán (ANO) vládě po prázdninách, posuzovat jej ale bude až nová Poslanecká sněmovna vzešlá z podzimních voleb.

Video Události
video

Události: Pelikán chce prosadit hromadné žaloby až v příští sněmovně

Dosud nejznámější případ, kdy místo jedné hromadné žaloby byly podány tisícovky individuálních, jsou bankovní poplatky. Všichni klienti přitom žalovali stejnou věc. Chtěli zpátky peníze za vedení úvěrového účtu. Bez poplatku by jim je banky nepůjčily.

„Platím dvakrát. Jednou ve formě poplatku, jednou ve formě úroku,“ stěžoval si jeden z klientů v prosinci roku 2013. „Neměl jsem jinou šanci, než na poplatek zkrátka přistoupit,“ přidal se další z klientů.

Advokátní kanceláře zřídily specializovaná callcentra a vyčlenily nové místnosti pro asistenty. Žaloby, za které musel každý žalující zaplatit svůj soudní poplatek, pak zahltily několik soudů najednou. „K tomuto kroku se muselo přistoupit, protože právní řád jiné řešení neumožňoval,“ konstatoval advokát Petr Toman. Nakonec každý ze soudů rozhodl podle svého vlastního uvážení a verdikty se lišily. Ve stejné věci tak někteří klienti peníze zpátky vymohli, jiní ne.

V Nizozemsku hromadně

Ministerstvo i proto plánuje zavést možnost podat žalobu hromadně. „Někdo pod kontrolou soudu nadefinuje tu skupinu a potom vystupuje jejím jménem. S tím, že když někdo nechce být součástí té skupiny, tak musí aktivně říci, že nechce,“ plánuje Pelikán. „Je rozhodně mnohem praktičtější a pro občany mnohem pochopitelnější, když by se do soudních řízení sami přihlásili,“ myslí si místopředseda Nejvyššího soudu ČR Roman Fiala.

Taková je praxe v Nizozemí. Tam se soudí i někteří čeští klienti v aféře Dieselgate. Je jich celkem 350. „S ohledem na neexistenci hromadné žaloby jsme hledali jinou jurisdikci v Evropské unii,“ vysvětlil advokát David Kuboň. V Česku majitelé vozů zatím podali jen jednu individuální žalobu. Podle toho, jak soud rozhodne, se případně přidají i další.