Vyměnit Sobotku? To může napadnout leda blázna, říká šéf kampaně ČSSD

Bohuslava Sobotku by chtěl z postu lídra sociální demokracie pro sněmovní volby sesadit leda blázen, a to i navzdory nelichotivým výsledkům ve volebních modelech. Uvedl to volební manažer ČSSD Jan Birke. Za úspěch by v podzimním rozhodování o složení dolní komory považoval zisk dvaceti procent voličských hlasů.

O možnosti, že by sociální demokraté mohli čtyři měsíce před parlamentními volbami vyměnit volebního lídra (což nutně neznamená změnu předsedy), začala spekulovat některá média kvůli volebním modelům z posledních týdnů; ani koaliční krize a odvolání Andreje Babiše z postu ministra financí totiž nezastavila propad sociální demokracie.

průzkumu agentury Kantar TNS pro Českou televizi skončila s deseti procenty až jako čtvrtá,  když ji v rámci statistické chyby předstihli komunisté i občanští demokraté. V čele průzkumu se s 31,5 procenty hlasu umístilo Babišovo ANO.

Birke: Není týden, kdy bychom se nestřelili do kolene

Sociální demokracie nyní odliv svých příznivců analyzuje, výsledky některých výzkumů – například reakci na témata, která strana razí – mají už v Lidovém domě k dispozici. A podle šéfa sociálnědemokratické volební kampaně je k zastavení propadu přízně potřeba levicová témata intenzivněji a rychleji vnášet do veřejné diskuse.

„Málo jsme je komunikovali. A pokud jsme je komunikovali, tak jim lidé málo rozuměli, proto možná od nás odešli,“ říká Jan Birke a odmítá možnost, že by sociální demokraté mohli kvůli propadu v průzkumech veřejného mínění uvažovat o výměně Sobotky. „Jakoukoli debatu nad tím, že bychom sundávali šéfa, neočekávám. To je prostě nesmysl,“ uvedl. „Ten, kdo dnes přijde s jakoukoli snahou vyměnit šéfa, je blázen.“

ČSSD podle Birkeho škodí to, že se příliš zabývá sama sebou. „Není týden, kdy bychom se nestřelili do kolene,“ řekl s odkazem na situaci v jižních Čechách. Zde několik členů kandidátky včetně jejího lídra Stanislava Mrvky opustilo volební listinu; protestovalo tak proti tomu, že z ní předsednictvo nedávno vyškrtlo bývalého hejtmana Jiřího Zimolu. Jeho setrvání na kandidátce bylo ale podle Birkeho neudržitelné.

Volební úspěch? Dvacet procent

Strategií pro podzimní hlasování se bude strana zabývat ve čtvrtek, kdy chce schvalovat hlavní heslo pro volební kampaň, její vizuální podobu a zhruba třicetibodový seznam témat, jimiž hodlá oslovit voliče. Za volební úspěch bude Birke považovat zisk dvaceti procent voličských hlasů.

V sobotu potom ČSSD hodlá na konferenci ve Slovanském domě odstartovat druhou fázi kampaně, kde představí programové sliby. Dosud zveřejnila diskutovaný návrh daňových změn, mluví se i o zvýšení porodného. Horkou fázi začne podle harmonogramu naplňovat v polovině srpna, kdy sociální demokraté přidají například i v počtu billboardů.

ČSSD počítá s využitím celého zákonem daného limitu pro volební kampaně 90 milionů korun. „Nyní jsme na 82 milionech, to znamená, je tam rezerva, nemáme vůbec žádný problém,“ uvedl.