Vlakům se změní jízdní řády, rychlíky znovu zastaví v Křižanově

S druhou červnovou nedělí přichází tradiční celostátní změna jízdních řádů. Není sice tak velká jako v prosinci, ale měla by mimo jiné odstranit největší problémy, na které si stěžují cestující. Rychlíky tak znovu zastaví v Křižanově a bude více času na přestup v Újezdci u Luhačovic, který je od minulého roku nutný při cestách z Uherského Brodu do Bylnice a cestujícím občas ujížděly přípoje. Jízdní řády mění i soukromí dopravci, Leo Express rozšíří provoz do Košic, naopak Arriva své spoje na Slovensko drobně seškrtá.

Rychlíky Brno–Praha, které Křižanov od prosince projíždějí, v něm opět budou zastavovat

Zdroj: ČT24 Autor: Milan Dolejší

V dálkové dopravě využijí letošní letní změnu především alternativní dopravci. Leo Express rozšiřuje své spojení na Slovensko, nově bude jezdit noční vlak z Prahy do Košic a ranní z Košic do Prahy denně, dosud jezdily pouze pětkrát týdně. Pro dalších šest měsíců tedy pojedou z Prahy do Košic každý den hned čtyři přímé noční vlaky (dva ČD, po jednom Regiojet a Leo Express). Bez omezení bude nadále jezdit druhý košický pár leoexpressů, který jezdí odpoledne z Prahy a přes noc z Košic.

Regiojet poté ruší zastavování svého odpoledního vlaku Bratislava–Praha v Zaječí. Arriva naopak u svých víkendových dálkových vlaků Praha – Nová Pec zavádí zastávku ve Veselí nad Lužnicí, kde bezprostředně navazuje rychlík směrem na Jindřichův Hradec a Jihlavu. Zároveň se ale vzdala snahy o rozšíření provozu do jižních Čech i na další dny v týdnu.

Arriva navíc ruší některé své spoje na klíčové trase na Slovensko. Na lince Praha–Trenčín–Nitra bude jezdit spoj, který jede ráno z Prahy a brzy odpoledne ze Slovenska, jen dvakrát týdně namísto dosavadních tří spojů týdně. Nově ale pojede vlak až do Nitry, zatím končil v Trenčíně.

Vlak Arrivy na cestě do Nové Pece

Zdroj: ČTK
Autor: Václav Pancer

Společnost GW Train Regio, která od loňského prosince převzala od Českých drah provoz části rychlíků Plzeň–Most, poté posouvá časovou polohu všech svých vlaků mezi Mostem a Žatcem. Pro cestující je špatná zpráva, že se odjezd z Mostu či Chomutova posouvá o pět minut vpřed, pokud tedy přijdou tak, jak byli dosud zvyklí, rychlík jim ujede. Správa železniční dopravní cesty vysvětlila tuto změnu tím, že je třeba vytvořit takt (odjezdy ve stejnou minutu) mezi rychlíky GW Train Regio a těmi, které na téže trase provozují ČD.

Problémy v Křižanově a Újezdci se zmenší

Dálkových vlaků se týkají i některé další změny, které však již mají navýsost regionální až lokální charakter. Jednou z nich je opětovné zastavování rychlíků v Křižanově na Vysočině. Rychlíky jezdily od prosince nonstop z Tišnova až do Žďáru nad Sázavou – k nelibosti obyvatel Velkého Meziříčí, kteří museli do Brna cestovat osobním vlakem s delší jízdní dobou. Na Vysočině také přibývá vlaků mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě. V pracovní dny budou jezdit vlaky během dne každou hodinu, kraj tedy zaplní dosavadní díry, lepší spojení bude i o víkendu.

Ve Zlínském kraji by se poté mělo zlepšit spojení mezi Uherským Hradištěm a Bylnicí. Ve většině případů je sice stále nutný přestup v Újezdci u Luhačovic, ale na ten bude nově více času než dosavadní dvě minuty, na které si cestující stěžovali a přípojné vlaky jim občas ujížděly. Nyní by mělo mezi příjezdem rychlíku od Uherského Hradiště a odjezdem osobního vlaku do Bylnice uplynout pět minut. Rychlíkům se ovšem kvůli tomu mírně posouvá čas odjezdu z Uherského Brodu. Zároveň kraj ruší zajíždění tří vlaků z Horní Lidče do Střelné.

Video Události
video

Události: Na přestup mezi vlaky mají v Újezdci u Luhačovic dvě minuty

Větší změny připravil ještě Olomoucký kraj, který posune polední vlak z Koutů nad Desnou do Šumperku téměř o půl hodiny vpřed, bude možné dostat se s rychlými přestupy do Zábřehu a odtud i do Prahy. V nové časové poloze pojedou také ranní vlaky z Jeseníku do Šumperka a z Přerova do Olomouce, i u nich hrozí, že pokud cestující přijdou tak, jak byli dosud zvyklí, uvidí už jen mizející koncová světla. O víkendech poté pojede jeden pár osobních vlaků nově z Domašova nad Bystřicí do Moravského Berouna. Pár nových víkendových a prázdninových (tj. v červenci a srpnu pojedou denně) osobních vlaků zavádí i Moravskoslezský kraj, a to mezi Krnovem a Jindřichovem ve Slezsku.

V Královéhradeckém kraji pojede nový přípojný vlak z Broumova k rychlíku Meziměstí–Praha. a prodlouží se provoz jednoho párů spěšných vlaků z Náchoda do Adršpachu. Nový spoj zavádí i Pardubický kraj, a to večerní osobní vlak z České Třebové do Chocně. Středočeský kraj naopak ruší jeden ranní vlak z Prahy do Středokluk.

V dalších regionech jsou změny jen drobné, jde vesměs o malé posuny časové polohy u hrstky spojů. Cestující ovšem musí počítat i se změnami, které přišly již v předchozích dnech. Jde především o velkou letní výluku v Brně, během které nejezdí vlaky přes hlavní nádraží a místo toho vysazují cestující na dolním nádraží. V červenci začne také významná výluka v Praze. Uzavře se Negrelliho viadukt, vlaky proto budou končit na nádraží Bubny nebo pojedou na Masarykovo nádraží po delší trase přes holešovické nádraží.

Nejen vlaky, ale i autobusy 

Změna jízdního řádu se ovšem netýká jen vlaků. V autobusové dopravě připravili desítky změn koordinátoři dopravních systémů v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně také Pardubickém kraji. Zhorší se například spojení ze Zábřehu do Králík, nově bude nutné přestupovat ve Štítech. Nové autobusové spoje naopak pojedou mezi Přerovem a Kostelcem u Holešova nebo Ostravou a Havířovem.

Rozsáhlejší změny v autobusové dopravě chystá také Jihočeský kraj, který avizoval zrušení desítek jednotlivých spojů napříč regionem a časové posuny u mnoha dalších. Plzeňský kraj pak připravil posílení mezi Kralovicemi a Jesenicí a také mezi Kralovicemi a Plasy, ale zato kvůli uzavírce na silnici odřekl letní spoje Žihle–Manětín.