Odtahy z D1 jsou drahé, pojišťovny je nezaplatí celé

Praha – Ředitelství silnic a dálnic si vybralo firmy, které z dálnice D1 odtahují havarovaná auta. Podle Asociace asistenčních služeb mají smluvní společnosti vybrané bez tendru na dálnici zajištěn monopol. Česká kancelář pojistitelů potom poukazuje na vysoké ceny, které si dálniční odtahovky účtují. Řidiči, i když mají havarijní pojištění, potom v některých případech musí platit část nákladů ze svého. ŘSD smlouvy nechce měnit, ministerstvo dopravy sice dostalo od Senátu „za úkol“ situaci s odtahy prověřit, dosud se do něj ale nepustilo.

Čtyři odtahové firmy, jejichž služby si pro dálnici D1 nasmlouvalo Ředitelství silnic a dálnic, se snaží přijet k řidičům, které po cestě potkají potíže, dříve než smluvní asistenční služba jejich pojišťovny. Když na jejich nabídku řidič přistoupí, podle pojišťoven si tak zadělá na velké výdaje. Například vyproštění, naložení a odtažení do servisu s nájezdem 50 kilometrů totiž stojí 10 tisíc korun, zatímco asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za tutéž službz 3 500 korun. Rozdíl musí zaplatit nešťastný motorista. „Pojišťovny pokud zjistí, že je faktura předražená, tu část předražení prostě nezaplatí. Diferenci potom může odtahová služba požadovat po klientovi,“ vysvětlil výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Ředitelství silnic a dálnic se ceníkem „svých“ odtahových služeb nemíní zabývat. „My tuto skutečnost neovlivníme. Řešíme neprodlené odstranění dopravní nehody,“ sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Zdůraznila ovšem, že tyto firmy si ŘSD nezajistilo proto, aby závodily s asistenčními službami k řidičům, kteří mají problémy. „To v pořádku určitě není, klient má právo si ke své nehodě zavolat vlastní asistenční službu, pokud je to v rozumném čase,“ uvedla Vápeníková. Za „rozumný čas“ ale považuje ŘSD 40 minut (zákon nic takového nestanoví), které podle jeho informací málokdo splňuje. Naopak viceprezident Asociace asistenčních služeb Miroslav Doležal tvrdí, že v takovém čase většina firem k havarovanému vozu dojede.

Odtahy nejenom z dálnic by se mělo zabývat ministerstvo dopravy. Za úkol mu to dal senátní podvýbor pro dopravu už před rokem a čtvrt. Senátoři rozhodli, že má vzniknout pracovní skupina, která v odtazích „udělá pořádek“. Úřad však zatím otálí. „Došlo mezitím k personálním změnám. Budeme se k tomu vracet,“ zdůvodnil dlouhé váhání mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zatím se tak řidiči v nesnázích musí s nejasným stavem odtahových služeb vypořádat sami. Pojišťovny jim doporučují, aby se ve složitých situacích nechali jinou firmou odvézt nanejvýš k nejbližší pumpě a tam si počkali na asistenční službu své pojišťovny.

Reportáž Richarda Samka (zdroj: ČT24)
Vydáno pod