Kdo přehlašuje auto, může si vybrat úřad. Některé teď trpí náporem lidí

Přehlášení auta již není akcí, která pro mnoho lidí zahrnuje celodenní výlet. Je možné obrátit se s tím na úřad kterékoli obce s rozšířenou působností a nikoli pouze na úřad v místě trvalého bydliště původního majitele. Změnu přináší novela zákona o podmínkách provozu vozidel, která vstupuje v účinnost. Zákon zároveň mění některé okolnosti, jež se týkají technických kontrol.

Video Studio 6
video

Studio 6: Nový zákon o pozemních komunikacích

Pokud měl někdo trvalé bydliště například v Jablunkově, ale žil převážně v Chebu, znamenal pro něj převod auta den dovolené a nejméně dvanáct hodin strávených na cestách. Případně se mohl obrátit na zprostředkovatele, jehož služby však nejsou zadarmo. To by však již mělo být minulostí. Převod auta nově zajistí každý úřad obce s rozšířenou působností bez ohledu na trvalou adresu vlastníka.

Na některých úřadech je změna patrná. Například v Ivančicích na Brněnsku přišlo na registr vozidel třikrát více lidí než obvykle. Místostarosta Ivančic uvedl, že pokud zájem přetrvá, bude třeba přijmout dalšího zaměstnance. Některé radnice ostatně již úředníky posílily.

Ve větších městech sice není tak výrazný nárůst zájemců, ale velká část příchozích má trvalou adresu jinde. „Od dnešních 07:00 do 10:00 bylo na registru vozidel odbaveno 520 žadatelů, z toho 147 bylo mimopražských. Jejich podíl je tedy 28 procent,“ přiblížil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Paradoxně je novela zákona o provozu vozidel více velkorysá i v čase, který na převedení vozidla dává po absolvování evidenční kontroly. Lhůta se prodlužuje ze dvou týdnů na 30 dnů. Nově je však evidenční kontrola povinná i při vývozu vozidla do zahraničí.

Video Události
video

Reportáž: Přehlašování aut se už neváže na trvalé bydliště

Zjednodušením pro motoristy má být možnost nechat úřad přepsat prodané auto na nového majitele bez toho, že by nový majitel k tomu poskytl součinnost. Dosud se museli prodávající a kupující dohodnout a společně do deseti dnů podat žádost na registr vozidel nebo tak učinit na základě plné moci. Do dokončeného převodu na nového majitele byl za majitele považován původní vlastník, kterému tak například mohly chodit pokuty za přestupky, které s jeho vozidlem spáchal nový majitel.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zdůraznil, že i nadále platí, že by se měli prodávající snažit podobným situacím zabránit. „Chceme ale lidem vyjít vstříc a tuto možnost jim umožnit,“ dodal.

Auto bez DPF rovná se auto bez STK. Servis na to musí upozornit 

Mění se i některá pravidla servisu a technických kontrol. Zatím novela zavádí povinnost pro autoservisy, aby při zásadních zásazích, například odstranění filtru pevných částic, informovaly majitele, že tím vozidlo ztrácí způsobilost provozu. Tím chce ministerstvo dopravy zabránit tomu, aby se majitelé takových vozidel odvolávali na to, že servis filtr odstranil bez jeho vědomí.

Pokud servis motoristu nepoučí, hrozí mu až půlmilionová pokuta. Sami motoristé pak mohou za nepovolené úpravy včetně montáže sportovních ochranných rámů, aerodynamických křídel či zabarvení skel dostat pokutu až 50 tisíc korun.

Video Studio 6
video

Změny STK. Co čeká řidiče od 1. června?

Další změna, kterou zákon zavádí, začne platit až v prosinci. Nově bude třeba, aby vznikla fotografie auta při měření emisí, podobně jako se již fotografuje vozidlo při technické kontrole. Snímek má sloužit jako důkaz, že auto na měřicí lince skutečně bylo. Podle Jiřího Rejmona z Profesní komory stanic technické kontroly zatím není prováděcí vyhláška, předpokládá však, že bude nutné vyfotografovat pohled zepředu, VIN kód, štítek vozidla či stav počítadla kilometrů. „Fotografií bude poměrně hodně a budou duplicitní k fotografii, která se udělá na stanici technické kontroly,“ míní.