Mrtvých je na silnicích příliš mnoho. Sice jich ubývá, ale jen pomalu

V květnu zahynulo při dopravních nehodách na českých silnicích 42 lidí. Je to nejnižší počet od roku 1990, dokonce se stalo méně tragických nehod než loni. Minulý rok přitom byl v dosavadní historii nejpříznivější, jenomže ministerstvo dopravy přiznává, že i tak Česko výrazně zaostává za plánovanými čísly. I přes další pokles, který naznačily první měsíce roku 2017, se ani letos nepodaří splnit předpokládané cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu.

Při nehodě na Mělnicku zemřeli v osobním autě tři lidé 

Zdroj: HZS Středočeského kraje

Od mimořádně tragického května 1994, kdy při dopravních nehodách přišlo o život 125 lidí, se počet smrtelných nehod snížil zhruba na třetinu. Letos zahynulo 42 lidí, tedy o dva méně než loni.

Nejtragičtějším květnovým dnem byl hned první pracovní den měsíce, tedy úterý 2. května. Nehody si vzaly život pěti lidí, z nich tři zemřeli při jediné nehodě. U Brozánek na Mělnicku se srazilo osobní auto, kterým cestovalo šest lidí, s nákladním. Dva lidé z osobního auta zemřeli na místě, další v nemocnici. Zbylí dva členové posádky menšího vozidla utrpěli zranění.

V poslední den měsíce potom smutnou statistiku zvýšila nehoda dvou osobních aut ve Frýdku-Místku. Zemřel řidič jednoho z vozidel, podle policejní mluvčí Karolíny Bělunkové se tak stalo, protože nedal přednost, když vyjížděl na hlavní ulici.

Nejlepší v historii nestačí

Že za měsíc zemřelo při dopravních nehodách nejméně lidí v historii, popř. že byl výsledek jeden z nejlepších v historii, oznamuje policie často. Jiná věc však je, že existuje dokument s názvem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu do roku 2020, a ve srovnání s ním jsou silnice stále příliš krvavé.

Strategie měla vést ke snížení počtu usmrcených mezi roky 2011 a 2020 o 60 procent. Podle zprávy ministerstva dopravy, kterou připravilo pro vládu, to pro rok 2016 znamenalo, že mělo zůstat na silnicích nanejvýš 464 mrtvých, ale ve skutečnosti jich bylo o 81 více. V roce 2016 se totiž počet obětí meziročně snížil, ale stalo se tak poté, co se dva roky situace zhoršovala.

„Výrazný pokles nevyrovnal deficit, ke kterému došlo v letech 2014 a 2015,“ uvedlo ve zprávě ministerstvo dopravy. Oproti cílům stanoveným v národní strategii bylo loni také o čtvrtinu více lidí s těžkým zraněním.

Statistika, se kterou policie a ministerstvo dopravy pracují, navíc sbírá data pouze o úmrtích do 24 hodin po nehodě, v Evropě je běžnější statistika úmrtí do 30 dnů po nehodě. Ani podle mezinárodního standardu hodnocení počtu smrtelných obětí do 30 dnů po nehodě ČR cíl pro rok 2016 nesplnila. Při započtení lidí, kteří na následky dopravní nehody zemřou do měsíce, zahynulo loni při dopravních nehodách 610 lidí. Národní strategie počítala s výsledkem o pětinu lepším.  

Letošní rok se ovšem vyvíjí ještě příznivěji než rok minulý. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha by letos od ledna do května – pokud se květnová statistika již nezmění – mohl počet obětí poklesnout až o dvacet ve srovnání s rokem minulým. Celkem zemřelo za pět měsíců letošního roku 167 lidí.