Magistrát se snaží přesvědčit Pražany, aby nekupovali vozy SUV

Pražská radnice spustila  tažení za omezením vozů SUV. Jsou příliš velké, nebezpečné a znečišťují ovzduší - tak je vykresluje nová kampaň pražské radnice s názvem Čistou stopou Prahou. Hlavní město chce tímto způsobem působit na své obyvatele, aby při nákupu vozu dali přednost jinému typu.

Video Události
video

Události: Tažení Prahy proti SUV

V reklamním šotu tak například nervózní řidič v SUV spěchá na schůzku s přítelkyní, obtížně hledá místo k parkování, a když už jedno najde, zjistí, že se do prostoru nevejde. Vše končí tím, že dívka nakonec odchází do restaurace za mužem, který přijel na kole. Spot má upozornit, že SUV do Prahy nepatří.

Spot také ukazuje na to, že SUV představují vysoké riziko pro chodce a navíc výrazně zatěžují životní prostředí.

Radní pro dopravu pražského magistrátu Petr Dolínek (ČSSD) tvrdí, že tento typ vozidla není vhodný na každodenní dojíždění do Prahy. 

Nepřesná kampaň a marný boj?

Mluvčí ÚAMK, poskytovatele asistenčních služeb, Petr Vomáčka považuje kampaň za nepřesnou v mnoha směrech. Domnívá se například, že SUV či běžné auto jsou stejně rizikovým faktorem pro chodce. Při projížďce Prahou se pak ukázalo, že komplikace na frekventovaných ulicích způsobovaly hlavně dodávky.

Snaze Prahy pak nenahrává ani to, že  obliba SUV neustále roste. Dokazuje to nejen prodej, ale i obrázky z centra Prahy. Téměř v každé ulici jsou zaparkované nejméně tři vozy SUV.

„Je to nejvíc rostoucí segment za poslední tři roky,“ řekl k tomu provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Praha je v Česku v boji proti vozům SUV osamocená. Česká televize oslovila řadu větších měst, pouze Ostrava si nechává zpracovat studii, která zpracovává měření emisí. Podle ní se rozhodne, zda a jak omezí dopravu v centru.

Kde zaparkovat

Jeden z argumentů, které vedení Prahy proti vozům SUV používá, je jejich rozměrnost. Podle radnice se to projevuje například při parkování. Hlavně v historickém centru, kde jsou ulice užší.

Ostatní části města ale řeší v souvislosti s parkováním hlavně problém lidí, kteří do jejich čtvrti dojíždějí za prací. Přeplněná tak teď jsou místa na hranici parkovacích zón. 

„Na místech, kde není modrá zóna, je spousta mimopražských aut - s ústeckou, středočeskou, jakoukoliv jinou značnou. My místní vlastně nemůžeme parkovat před svými domy.“

Marek Čermák

obyvatel Prahy 6

O vybudování záchytných parkovišť usiluje například radnice Prahy 6. Vytipovala deset míst, kde by mohli v budoucnu nechávat svá auta řidiči, kteří dojíždějí ze středních Čech. Má už projekt a na podzim by chtěla otevřít parkoviště pro 300 aut. 

Padesát až sedmdesát metrů od plochy, kde by parkoviště mohlo být, je zastávka tramvají. Jezdí tu dvě tramvaje, které by všechny cestující pohodlně dovezly na metro, argumentuje starosta MČ Praha 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Plánování se ale zadrhlo. O takzvaných P+R parkovištích totiž rozhoduje magistrát.

„Ta místa, co městská část vždycky vybírá, mají nějaké ale. Přijít a někde ukázat prstem a říct - tady bude 80 parkovacích míst, tak takřka nejde,“ uvádí radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Starosta Kolář k tomu dodává, že vytipovaná plocha je v územním plánu dokonce vedená jako plocha, kde má být parkoviště. 

Zóny placeného stání loni zavedla Praha 5, 6 a 8. Celkem fungují v sedmi městských částech. A podle plánů magistrátu se mají dál rozrůstat.