Moldavskou trať musí stát opravit. Ministr chce povinnost zmírnit

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) by chtěl zmírnit povinnost státu pečovat o železniční trati. Zákon mu nařizuje, že musí udržovat dráhu provozuschopnou, což platí i pro trati, po kterých jezdí jen minimum vlaků. Pokud by se podařilo drážní zákon změnit rychle, mohly by být v ohrožení opravy tratí na Moldavu a z Lovosic do Teplic, které poškodily sesuvy půdy.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Ministr dopravy chce omezit povinnost opravovat trati

Když na sklonku zimy vyhlásila Správa železniční dopravní cesty mimořádnou výluku na trati, která šplhá úbočím Krušných hor až do Moldavy, místní obyvatelé se vyděsili. Trať stále není sjízdná, a tak se obávají, že je čeká léto bez turistů. „Lidé, co podnikají v turismu, přicházejí o 90 procent klientely, která na hory jezdí převážně tím vlakem,“ poukázal moldavský starosta Jaroslav Pok.

Výluka je vyhlášená až do konce platnosti jízdního řádu s tím, že jezdí náhradní autobusová doprava. Přestupuje se již v Oseku pod horami, vlak pak ještě pokračuje do Dubí, ale o nejzajímavější část trati cestující přicházejí. A ministerstvo dopravy dalo najevo, že by mu nevadilo, kdyby to tak už zůstalo. Nyní mu sice drážní zákon nařizuje, aby udržovalo trať provozuschopnou, ale podle ministra Dana Ťoka by bylo vhodné zákon změnit.

Vlastník dráhy je povinen zajistit údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost a umožnit styk dráhy s jinými dráhami.

Zákon 266/1994 Sb. o drahách

§ 20, odst. 1

„Bylo by možná dobré téma znovelizovat drážní zákon tak, abychom se starali jen o ty (trati), které budou opravdu využívány,“ řekl Dan Ťok. Moldavská horská dráha by do takové kategorie nejspíše nespadala. Jezdí tudy pouze čtyři páry vlaků, většinou navíc jen o víkendech. Pouze od poloviny června do konce prázdnin jezdí denně. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) ujistil, že Ústecký kraj počítá s tím, že bude vlaky na trati objednávat i dalších deset let. Jenomže šestnáct vlaků týdně není dost na to, aby trať státu vydělávala.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš zdůraznil, že až bude hotová projektová dokumentace, rozhodne se státní organizace o tom, jak s tratí naloží, právě podle toho, „nakolik bude ta investice návratná“.

K nejznámějším místům na moldavské dráze patří hrobský viadukt

Zdroj: ČTK
Autor: Ondřej Hájek

Nejisté vyhlídky na záchranu má i trať Lovosice–Teplice. Mezi Lovosicemi a Radejčínem je již čtyři roky výluka. Trať zničil tentýž sesuv, který zasypal i rozestavěnou dálnici D8 v sousedství. Zatímco dálnice je dnes již dokončená a jezdí se po ní, koleje jsou stále přerušené. Správa železniční dopravní cesty i zde připravuje projektovou dokumentaci. Trať by ovšem musela překonat téměř desetimetrovou propast, která při sesuvu vznikla. Bylo by proto nutné vybudovat most nebo násep.

Vlaků by tudy přitom také nejezdilo příliš mnoho. V současném jízdním řádu jezdí mezi Lovosicemi a Teplicemi (s náhradní dopravou do Radejčína) denně šest párů spojů a dva další pouze v pracovní dny.

Myšlenka Dana Ťoka ještě není bezprostředně na pořadu dne. Novelizaci zákona chce nechat až na příští vládě. Pokud ale bude rychlá, mohla by i tak ještě mít vliv na opravu moldavské nebo lovosicko-teplické dráhy.

I kdyby však ministr Ťok svoji vizi neprosadil a drážní zákon zůstal ve stávající podobě, nebudou mít moldavští ani radejčínští vyhráno, dokud po jejich tratích opět skutečně neprojede první vlak. SŽDC v minulosti již dokázala prosadit zrušení trati poškozené přírodní katastrofou. Z povodní v roce 2010 se nevzpamatovala trať z Hostašovic do Nového Jičína, státní organizace přemluvila místní obce, aby souhlasily s jejím zrušením, a koleje nahradila cyklostezka.