Písecký soud řeší tragédii na Orlíku. Podle experta ji zavinil řidič skútru

Tragickou nehodu z orlické přehrady, při níž loni v létě zemřela osmnáctiletá dívka, zavinil podle odborného stanoviska řidič skútru. U píseckého soudu, který událost řeší, to řekl Michal Kudláček ze státní plavební správy, jenž předkládal odborné stanovisko. Osmnáctiletá dívka se plavila po nádrži na pramici, do níž skútr narazil. Dívka na následky úrazu zemřela. Státní zástupce viní řidiče skútru Christopha Steinerta z usmrcení z nedbalosti, za což mu hrozí až šestiletý trest.

Obžalovaný Christoph Steinert před píseckým soudem
Zdroj: ČTK Autor: Petr Skřivánek

Podle žalobce mladík porušil povinnost zachovávat přiměřenou opatrnost a chovat se tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost a plynulost plavebního provozu.

Kudláček uvedl, že skútr měl dát přednost pramici, což se nestalo. „Podle směru nárazu tam nebyla ani žádná reakce ze strany vůdce skútru,“ řekl. Podle jeho mínění se dá se skútrem relativně dobře manipulovat i jej zpomalit. „Pokud by se tak stalo, skútr by do lodě jen narazil. Ale nepřejel by ji,“ řekl Kudláček.

Jakou rychlostí jel viník nehody?

Devatenáctiletý obžalovaný se loni v červenci se svým kamarádem koupal v místech pod orlickým zámkem, když si všimli, že se k nim blíží výletní parník. „Proto jsme sedli na skútr a loď objeli. Z její druhé strany však plula pramice,“ uvedl v dubnu před soudem mladík. Skútr se s plavidlem srazil za zádí parníku. „Ta pramice se najednou proti nám vyřítila, snažil jsem se jí vyhnout,“ řekl Steinert.

Obžalovaný odhadoval, že v době střetu jel skútr rychlostí maximálně 40 kilometrů za hodinu. Steinert vlastní průkaz povolující řízení malých plavidel. Dodal navíc, že na vodním skútru jezdí už několik let. Na pramici s motorem plul s dívkou její přítel. Ten před soudem tvrdil, že skútr jel rychleji. Podobně vypovídali i kapitán a lodník z výletního parníku. Soudní líčení bude pokračovat v červnu.

„Soud odročil hlavní líčení na červen, protože jeden z důležitých svědků se na dnešek omluvil.“

Martin Donát

redaktor ČT

Nehoda nastolila otázku bezpečnosti na vodních plochách, kde mohou jezdit lodě bez rychlostního omezení. V reakci na srážku vzniklo kvůli ochraně plavců ve vodních nádržích Orlík a Slapy 16 ploch vymezených pro koupání. Nesmějí do nich motorová plavidla a navíc se mohou i v okolí těchto míst pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí.