Úřad pro dohled nad stranami: Politická reklama hnutí ANO porušila pravidla

Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (UDHPSH) není politická reklama hnutí ANO, která ve středu vyšla v několika českých denících, v souladu s právní úpravou.

Andrej Babiš jako předseda představenstva Agrofertu
Zdroj: ČTK Autor: Michal Kamaryt

„Ten plakát podle našeho názoru není v pořádku,“ uvedl pro ČT předseda úřadu Vojtěch Weis. Správní řízení zatím ale úřad zahajovat nebude.

Tištěná politická reklama by podle něho měla obsahovat údaje o zadavateli a zpracovateli. „Pokud je to hnutí ANO, tak by tam mělo být hnutí ANO, hnutí ANO. To znamená, že zadavatel by bylo hnutí ANO a zpracovatel by mělo být hnutí ANO.“

Na boku plakátu inzerce byl uveden ale pouze nápis „hnutí ANO“ – není tedy jasné, zda jde o zadavatele či zpracovatele. 

„Tyto záležitosti monitorujeme a to, zdali v konkrétních případech budeme podnikat nějaké šetření nebo zahajovat řízení, bude otázkou dalších dnů,“ uvedl Weis s tím, že v tomto konkrétním případě zatím úřad žádné důsledky nevyvodil.

„Jsme úřad, který by měl nejdříve působit prevenčně. Ten plakát podle našeho názoru není v pořádku, ale nemyslím si, že teď hned by někdo mohl očekávat, že zasedneme a zahájíme správní řízení,“ řekl předseda.

Nedávno vzniklý UDHPSH kontroluje financování politických stran a hnutí. Dohled vykonává zkoumáním výročních finančních zpráv předkládaných stranami a hnutími, nebo provádí vlastní kontrolu jejich hospodaření. V případě pochybení, které je v rozporu se zákonem, může udělovat sankce. A to až do výše dvou milionů korun.