Nový systém pomůže průvodčím kontrolovat dveře vlaku. Má zabránit další nehodě

České dráhy upravují staré vagony tak, aby se jim za jízdy nemohly otevřít dveře. Na problém východoněmeckých vozů poukázala nehoda z loňského léta, kdy u Olomouce vypadla z vlaku dvouletá dívka. Do konce dubna zabezpečí České dráhy sto vagonů. 

Video Události
video

Cena zařízení dosahuje sta tisíc korun za jeden vagon

Každé dveře vlaku dostanou vlastní červenou kontrolku. Jakmile se dveře zavřou, kontrolka zhasne. Pokud zůstanou některé z dveří ve vagonu otevřené, rozsvítí se navíc zvenčí žlutá kontrolka.

Průvodčí a vlakvedoucí mají před odjezdem z každé stanice zkontrolovat, zda jsou všechny dveře zavřené. Zpravidla ale stojí těsně u soupravy a vše vidí pod ostrým úhlem, který jim tuto povinnost ztěžuje. Právě nový systém má situaci vyřešit.

„Je to příjemnější, než když člověk jenom hledá, jestli tam jsou vyklopené ty dveře,“ komentoval nové opatření průvodčí Českých drah Martin Špulák. „Když tam nebylo signalizační zařízení, tak jsem musel do daleko většího úhlu a mlžit, dívat se pořádně.“

Cena zařízení dosahuje sta tisíc korun za jeden vagon. „Ověřovací série bude zahrnovat sto vagonů a bude dokončena dřív, než byl plán. To znamená během dubna,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťahlavský. Pak by mělo přijít na řadu dalších přibližně 600 vagonů. Část z nich před instalací zařízení vyřadí dráhy z provozu.

Dráhy zavedením nového systému reagují na neštěstí, které se stalo v minulém roce v Olomouci. Matka šla se dvěma dětmi na záchod a kvůli stísněnému prostoru musela dvouletou dívku nechat venku. Ve velké rychlosti se otevřely špatně zavřené dveře. Dívka, která z vlaku vypadla, na místě zemřela.