Zemědělci bránili strojům při přípravě stavby D35. Spor se neuklidňuje

Události ČT: Spor zemědělců s ŘSD kvůli stavbě D35 hoří dál (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se zatím nedohodlo na řešení s některými zemědělci, kteří hospodaří na pozemcích v trase budoucí dálnice D35 v úseku Časy–Ostrov. Minulý týden nechali farmáři vyvést za asistence policie ze svých osetých ploch geodety, kteří na nich vytyčovali trasu silnice pro začínající archeologický průzkum. I přes konflikt ŘSD a zemědělců práce pokračují.

Od úterního rána zemědělci opět bránili technice ve vjezdu na pole, na která se podle jejich stanoviska vztahují jejich vlastnická práva. Zemědělcům vadí, že archeologický výzkum pod budoucí dálnicí začal s předstihem.

Přijdeme o evropské dotace, bojí se zemědělci

Na polích mají vyseté obilniny, řepku a hrách. Odvolávají se na smlouvy, které jim umožňují hospodařit na polích do konce září. Na pěstování pobírají dotace, a bojí se, že o ně přijdou, protože kvůli zásahu techniky nesplní potřebné evropské podmínky.

Někteří zemědělci už podali trestní oznámení a požadují od soudu, aby vydal předběžné opatření a zastavil přípravné práce na dálnici D35. Starosta Časů Zdeněk Seidl mluví nejméně o pěti zemědělských podnicích, kterých se situaci dotýká.

Bagry i přes spor na pozemcích pracují. „Přestože je to v rozporu se zákonem, tak se to děje. Policie už odmítá konat. Jediná možnost je postavit se před bagr, a když do vás strčí, je potřeba zavolat policii kvůli napadení,“ tvrdí Seidl.

Vytahali nám vytyčovací kolíky, stěžuje si ŘSD

ŘSD je ale přesvědčeno, že ve veřejném zájmu je možné průzkum provést, přestože všechny smlouvy včas nevypovědělo, a že zemědělci stavbu úmyslně komplikují. „Máme v ruce skutečně všechny potřebné podklady, abychom na pozemky vstoupili a začali stavbu,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle něj druhá strana situaci vyhrotila. „Během prodlouženého víkendu nám vytahali a zlikvidovali všechny vyznačovací kolíky. Můžeme mít na věc různý právní názor, ale to, co se tam stalo, podle všeho naplňuje trestněprávní znaky napadení nivelačního bodu,“ tvrdí Rýdl.

  • Trasa navazuje na existující část dálnice D35 u Opatovic nad Labem, za křížením silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Oba úseky vedou v rovinatém území, převážně po zemědělských pozemcích.
  • Délka úseku Opatovice nad Labem – Časy je 12,6 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy, dále 17 mostů, 4 okružní křižovatky na navazujících silnicích a 4,5 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,65 miliardy korun bez DPH.
  • Délka úseku Časy–Ostrov je 14,5 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Dašice a Ostrov, dále 18 mostů a 6,9 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,98 miliardy korun bez DPH.
  • Úseky měly zastaralý posudek vlivu na životní prostředí (EIA) z roku 2006. Stát je však zařadil mezi tzv. prioritní stavby, a proces se tak nemusel opakovat. V únoru 2017 ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou za splnění 14 podmínek – např. monitorování hluku a zdrojů podzemní vody, ochraně zvířat a omezení vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko.
  • Zahájení stavby obou úseků se plánuje na říjen 2017, uvedení do provozu na únor 2021. V té době už by se měla podle předpokladů stavět také navazující část k Vysokému Mýtu. Dokončení celé D35 od hradecké D11 až do Mohelnice, tedy druhého dálničního propojení Čech a Moravy, očekává ŘSD v roce 2025.