Stát a Český Krumlov k sobě našly cestu přes provizorní most

Český Krumlov koupil most za 8 milionů korun. Sice jen provizorní, který ve městě stojí od povodní v roce 2002, ale zato desetkrát levněji, než by vyšel nový stálý most, schválený památkáři a Povodím Vltavy. Provizorní most městu ve středu prodala Správa státních hmotných rezerv. Pro ni je to první krok k chystanému prodeji části jejích provizorních mostů - má je ve skladech po celé republice, přesné rozmístění je ale tajné. Chtěla by za ně získat až 80 milionů korun. To by jí umožnilo obměnu a nákup modernějších mostů. 

Video Události
video

Události: Stát se zbavuje provizorních mostů

Český Krumlov používal provizorní most šest let bezplatně, potom platil pronájem 20 tisíc korun měsíčně. Na nový most nemá radnice peníze.

„Most je pro nás strategicky důležitý. Je to jediný možný přístup pro těžká vozidla pro vjezd do historického jádra města, protože všechny ostatní příjezdy jsou buď v opačném směru, nebo tak úzké, že se tam nedostanou požární vozidla ani svozová vozidla pro odpadovou techniku. Most je naprosto nepostradatelný,“ uvedl starosta Dalibor Carda (ČSSD). 

Provizorní most v Českém Krumlově
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Pancer

„Jsme rádi, že máme situaci vyřešenou. Měli jsme několik posledních let eminentní zájem, aby se nám most vrátil, měli jsme s městem nepříjemné debaty. Nakonec jsme pochopili, že město má s touto lokalitou z hlediska nového mostu problém, že řada obyvatel se s mostem již sžila a že město se o mostní provizorium velmi dobře stará, tak jsme přistoupili na to, že ho prodáme,“ řekl předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.

Stát koupí méně hlučné mosty

Je to zároveň poslední provizorní most v Česku, který měla Správa státních hmotných rezerv (SSHR) v terénu od povodní. Ve skladech má stát provizorní mosty o celkové délce 7 kilometrů. 

Před rokem vyhlásila SSHR, že během příštích tří let nakoupí pět moderních provizorních mostů. Každý bude mít podle její tiskové zprávy délku 21,15 metru. 

Půjde o montované silniční mosty, které jsou z nových materiálů. Díky tomu mají větší nosnost a snadno se přepravují. „Také jsou méně hlučné, když po nich přejíždějí auta. Takže je můžeme postavit i ve městech a obcích,“ dodal Švagr.

V první vlně se chystá SSHR prodat třetinu svých mostů. Jeden takový už před lety věnovala Středoafrické republice. Původní tam byl při občanské válce zničen a část města to odřízlo od zásobování potravinami.