Premiér chce ujištění, že peníze od vlády skutečně dostanou řidiči

Vláda dá krajům na zvýšení mezd řidičů autobusů 420 milionů korun, které schválila ve středu, ale nejprve chce, aby kraje předložily vyčíslení nákladů. Řekl to premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) po jednání s předsedkyní Asociace krajů Janou Vildumetzovou (ANO). Vláda také chce od krajů jasně slyšet, že budou moci peníze poslat dopravcům.

Autobusový terminál v Břeclavi během stávky

Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Řidiči autobusů ve čtvrtek stávkovali. Doprava se sice zastavila jen v části jižní Moravy, Olomouckého kraje a MHD v České Lípě, ale stále to byla velká komplikace pro tisíce lidí. Řidiči si stěžují, že i když podle vládního nařízení měli na začátku roku dostat přidáno,  řada z nich si fakticky nepolepšila.

„Došlo ke krácení různých benefitů, takže většina řidičů na tom byla stejně jako v minulém období, ne-li hůř,“ vysvětlil během stávky předseda odborové oragnizace v holdingu ČSAD Brno Antonín Škrdla.

Politici se nyní snaží zabránit tomu, aby se stávka opakovala – což podle slov předsedy dopravních odborů Luboše Pomajbíka není zejména v Jihomoravském kraji vyloučeno. Premiér již den před stávkou navrhl a vláda mu schválila převedení 420 milionů korun z rozpočtové rezervy krajům, aby na skutečné zvýšení mezd měly. Má ale podmínky.

Bohuslav Sobotka se kvůli autobusové krizi sešel s předesdkyní Asociace krajů Janou Vildumetzovou a řekl jí, že bude chtít od krajů vyčíslení nákladů na zvýšení mezd, a to do 30. dubna. Současně chce ujištění, že řidiči peníze, které jim vláda prostřednictvím krajů pošle, opravdu dostanou. „Kraje doloží prostřednictvím konkrétních dodatků, které uzavírají, že finanční prostředky skutečně budou schopny během letošního roku poskytnout dopravcům,“ řekl Sobotka.

Kraje podle Jany Vildumetzové vítají slib příspěvku, i když peníze mohly přijít dřív. I nadále by však hejtmani chtěli, aby jim vláda nedala peníze přímo na mzdy, nýbrž aby poslala více na opravy silnic, aby kraje mohli tutéž částku vyčlenit pro autobusové dopravce. „Je to nejjednodušší, systémové, je to spravedlivé. Mohli už jsme to mít vyřešené už 20. února,“ řekla Jana Vildumetzová.

Mzdy se měly zvyšovat od začátku roku

Vláda k počátku roku nařídila, aby minimální mzda řidičů vzrostla z dřívějších 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Z 50 korun na hodinu asi na 88 korun se zvýšil příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami. Nově byl zaveden i příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 koruny za hodinu.

Podle premiéra Sobotky bylo schválení nařízení dobrým krokem, ačkoli přiznal, že nedostali přidáno všichni řidiči. „Teď je třeba dokončit proces, který je na úrovni krajů, to znamená zajistit, aby kraje byly schopny v rámci své garance zajišťování dopravní obslužnosti poskytnout provozovatelům autobusové dopravy navýšení dotace tak, aby to pokrylo zvýšení platů řidičů.“

Někteří dopravci si stěžují, že na zvýšení mezd řidičů nemají peníze. Chtějí, aby jim náklady daly kraje, které si objednávají základní dopravní obsluhu. Část z nich však tvrdí, že to není možné, odkazují zákony, které jim znemožňují navýšit úhrady dopravcům výrazně nad nasmlouvané částky. Současně ale kraje chtějí, aby jim výdaje kompenzovala vláda. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v minulosti navrhl, aby stát dal krajům více peněz na opravy silnic, čím by jim zbyly jiné peníze na mzdy řidičů, ve vládě ale s takovým návrhem neuspěl.