Autobusová stávka ochromila jižní Moravu i Šumpersko a Jesenicko

Řidiči linkových autobusů od středeční půlnoci stávkují kvůli nízkým mzdám. Stávka vyhlášená jako celostátní nakonec výrazně postihla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj. V České Lípě stávkují řidiči MHD, během dne ale dopravce sehnal jiné řidiče a část linek se rozjela. V malé míře se stávka dotkla ještě Pardubického, Ústeckého a Zlínského kraje.

Video Události
video

Události: Stávka řidičů autobusů se dotkla jižní Moravy a Olomoucka

Jihomoravský kraj se chystá pokutovat autobusové dopravce, kteří ve čtvrtek během stávky řidičů nevyjeli na regionální linky. „V souvislosti s péčí řádného hospodáře nemáme ani žádnou jinou možnost než sankce po dopravcích tvrdě vyžadovat,“ uvedla náměstkyně hejtmana Taťána Malá (ANO). Právě jižní Moravu postihla stávka nejvíce, společnost Kordis JMK, která v Jihomoravském kraji koordinuje veřejnou dopravu, ráno ohlásila, že z 225 autobusových linek, jež kraj objednává, nebude jezdit 67 a dalších 61 pojede v omezeném rozsahu. Později se rozsah stávky zmenšil, protože do práce přišli i někteří řidiči, se kterými dopravci nepočítali.

Některé spoje tak navzdory plánu vyjely. „Například vyjede víc spojů na lince 107 z Vyškova do Brna,“ upřesnil dispečer Kordisu Antonín Chudiak. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík zdůraznil, že to, že někteří řidiči nakonec nestávkují, je „naprosto v pořádku“. „Každý máme právo svobodně se rozhodnout,“ uvedl. 

Video Studio ČT24
video

Šéf odborů ČSAD Brno: Stávka byla nevyhnutelná

Předseda odborové organizace holdingu ČSAD Brno Antonín Škrdla je s průběhem stávky spokojen. Zdůraznil, že protest byl v Jihomoravském kraji nutný. Připustil, že mzdy sice vzrostly, jak vláda nařídila, ale řidiči to fakticky nepocítili. „Došlo ke krácení různých benefitů, takže většina řidičů na tom byla stejně jako v minulém období, ne-li hůř,“ poukázal.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík řekl, že pokud na jižní Moravě nevznikne dohoda o mzdách, hrozí opakování protestů. Podle náměstkyně hejtmana Taťány Malé (ANO) je to reakce na podnět kraje, aby státní zastupitelství přezkoumalo zákonnost stávky. Hejtman Bohumil Šimek (ANO) pak řekl, že kraj nemohl udělat více, než již udělal. Na mzdy podle něj kraj vyčlenil sto milionů.

Krajský radní pro dopravu Roman Hanák (ČSSD) připomněl, že pro kraj je obtížné přidat dopravcům peníze kvůli smlouvám. Ty umožňují zvýšit platby jen o desetinu. Alternativou bylo smlouvy vypovědět a vysoutěžit. To však podle Hanáka učinil pouze VYDOS BUS, který obstarává podoblast jihovýchod, což je část Slovácka. „Očekáváme, že se dopravci přidají k tomuto jednomu a budeme soutěžit znovu pro ty oblasti, kde to dopravci nejsou schopni vykrýt,“ dodal Hanák.

Stávka se v Jihomoravském kraji týká především regionálních linek. MHD jezdí bez omezení v Brně, Hodoníně, Vyškově a Bystřici nad Pernštejnem. V Adamově, Břeclavi, Kyjově a Znojmě je částečně omezená. Vůbec nejezdí MHD v Blansku.

 

Náhradní dopravu v Jihomoravském kraji zajišťují jednak někteří dopravci, jejichž řidiči nestávkují, a jejich vozy se objevují i na linkách, kde obvykle nejezdí. Díky nim například jezdí některé spoje na lince 104 mezi Brnem a Hevlínem. Naplno jezdí brněnská MHD, městský dopravní podnik nahradil i spoje dopravců, které stávka postihla. Zároveň je možné cestovat vlakem.

České dráhy posílí během dne 50 vlaků, v nichž vesměs budem kolem sta míst navíc. Ráno také jel mimořádný posilový vlak z Vyškova do Brna, z výchozí stanice však odjížděl poloprázdný. Podle mluvčí ČD Moniky Bezuchové ale v ranní špičce vzrostla obsazenost spojů o 70 až 80 procent.

Mimořádný posilový rychlík Vyškov–Brno

Zdroj: ČTK
Autor: Libor Popela

 

V Olomouckém kraji byla situace to poslední chvíle značně nepřehledná. Stávku ohlásily odbory pouze jednoho dopravce, ovšem toho největšího – Arrivy Morava. Týká se však pouze části jejího provozu – řidičů, kteří zajišťují dopravu v okolí Jeseníku, Šumperku, Zábřehu a Mohelnice. Celkem se do stávky zapojilo 120 řidičů.

Podle předsedy zábřežské základní organizace Odborového svazu dopravy Jiřího Drlíka mzdy řidičům nestouply. „Ale máme větší příjem, protože čekání, které se nezapočítává do fondu pracovního času, se zvedlo a peníze, které z něho jsou, nejdou do průměrné hodinové mzdy,“ uvedl.

Až během dopoledne vydal dopravce konečný seznam spojů, které pojedou. Na Jesenicku to budou pouze dálkové linky, které jezdí z Jeseníku do Prahy, Brna, Přerova a také Ostravy. Na Šumpersku jde především o část spojů MHD v okresním městě, ale i o některé další spoje. Například tak bude možné dojet ze Šumperku do Zábřehu, Hanušovic nebo Brníčka.

Podle mluvčího Arrivy Romana Herdena odpadne během dne asi tisíc spojů. Okrajově se stávka moravské Arrivy dotkla i Pardubického kraje, část linek má konečnou až za krajskou hranicí, tedy na Svitavsku či Orlickoústecku.

Přesto nestávkují ani na Šumpersku a Jesenicku úplně všichni řidiči, podle dopravce se stávky účastní 181 z 291 řidičů. Vyjela proto alespoň většina dálkových spojů, které jezdí z Jeseníku do Prahy a Brna a ze Šumperku a z Mohelnice do Ostravy, i spoje z Jeseníku do Olomouce a Přerova, které podle Romana Herdena obslouží i některé obce na trase, kde obvykle nezastavují. Částečně je v provozu také šumperská MHD. Naopak v Zábřehu městské autobusy vůbec nejezdí.

Video irepstávka
video

iReportér: Stávka na Jesenicku objektivem Michala Zajonce

V Libereckém kraji se stávka dotkla pouze českolipského provozu největšího krajského dopravce BusLine. Jeho řidiči zajišťují převážně městskou hromadnou dopravu v České Lípě, ale také jednu regionální linku, která vede do Sosnové. Ačkoli ve středu oznámila radnice, že by měly vyjet autobusy alespoň na páteřní městské linky, nakonec ráno nevyjel žádný autobus, stávkují totiž všichni řidiči.

„Nemám tu nikoho, kdo by s autobusem vyjel, nemám řidiče, kteří by zajistili ani páteřní linky městské dopravy,“ přiznal vedoucí střediska Jan Kotek. Podle šéfa místních odborů Martina Machače podpořili protest i brigádníci.

Předseda představenstva BusLine Radek Chobot přesto dopoledne oznámil, že se mu podařilo dohodnout s jiným dopravcem. Nejprve se rozjely linky 203 a 205. Podle informací českolipské radnice by během dne měly začít jezdit i další linky 207, 202, 232, 234, 235, 224 a 225.

BusLine odpoledne nasadila vlastní řidiče, kteří jsou však z jiných jejích středisek. Martin Machač před takovým postupem přitom varoval. Upozornil, že to jsou „řidiči z odpoledních směn, kteří nemají za volantem co dělat, protože nedodrželi osmihodinový odpočinek“. Navíc se podle něj řidiči z jiných částí regionu ve městě nevyznají.

Odpoledne šéf BusLine Chobot a místostarosta Juraj Raninec uvedli, že za stávkou spatřují ryze politický motiv; komunisté podle nich ve městě chtějí komunální dopravní podnik a snaží si ho tímto způsobem vynutit. To komunistický zastupitel František Chot odmítá: „KSČM stávku neorganizuje, ale rozhodně ji podporujeme. Určitě bychom se nesnížili zneužívat řidiče k nějakým cílům.“

V České Lípě stávkují všichni řidiči

Zdroj: ČTK
Autor: Vít Černý

 

Minimální vliv má stávka na dopravu v Ústeckém kraji. Podle informací krajského úřadu ráno nevyjel pouze jeden autobus společnosti Autobusy Karlovy Vary, který měl obsloužit linku z Lobendavy přes Šluknov do Varnsdorfu. Ostatní spoje včetně těch, jež zajišťují Autobusy Karlovy Vary, však jely.

Všechny spoje v Ústeckém kraji vypravila společnost BusLine. Její odboráři původně chtěli stávkovat, ale ve středu po dohodě vedení firmy s krajem od stávky ustoupili.

Navzdory obavám autobusy v Ústeckém kraji jezdí

Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

 

Pardubického kraje se stávka okrajově dotkla kvůli protestu ve firmě Arriva Morava, jejíchž pět linek zajíždí z Olomouckého kraje na Svitavsko a Orlickoústecko. Nevyjelo 38 spojů. Odříznuta od světa zůstala Vranová Lhota na Svitavsku, kde si lidé vzali volno a studenty škola uvolnila z výuky.

Právě z Pardubic pak zaznívá hrozba, která by se mohla občanů dotknout víc než jednodenně. Zvýšené nároky na platy řidičů by podle krajského radního Michala Kortyše (ODS) mohly vést k tomu, že kraj příští rok zruší některé málo vytížené linky.

Vláda sice pro letošní rok přislíbila podpořit řidičské mzdy 420 miliony korun (celorepublikově), což v případě Pardubicka odhadem pokryje polovinu krajských nákladů, v roce 2018 ale kraj se stejnou státní podporou nepočítá. „Nevím, jak se k tomu máme postavit. Budeme to muset spočítat a možná nějaké spoje vypustit, abychom každý rok nemuseli dopravcům doplácet 25 milionů korun,“ řekl. 

Zlínského kraje se stávka okrajově dotkla kvůli protestu dvou dopravců na jihu Moravy, kteří obsluhují i obce za hranicí svého kraje.

Tam, kde odbory stávku odvolaly, skutečně všechny spoje vyjely. Je tomu tak v Jihočeském kraji, kde původně chtěli protestovat proti nízkým mzdám řidiči čtyř největších dopravců, takže by nevyjelo 80 procent spojů v celém kraji. Sotva půl dne před začátkem stávky se ale odboráři dohodli se zaměstnavateli a zástupci kraje, že mzdy řidičů stoupnou a stávku odvolali.

Stávka nezasáhla ani Kraj Vysočina. Toho se měly dotknout protesty u dopravců v sousedních regionech. Po odvolání stávky v jižních Čechách ale neutrpěl provoz na Pelhřimovsku, kam zajíždí dopravce z Tábora, a stávku zrušily i odbory dopravce, který zajíždí z Jihomoravského kraje na Žďársko.

Video Studio 6
video

Radní Unucka: Nemáme způsob, jak dát dopravcům peníze

Šoféři linkových autobusů chtějí protestem poukázat na nízké mzdy v oboru, které v řadě případů nezlepšilo ani vládní nařízení stanovující od začátku roku vyšší minimální mzdu. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.