Koleje budou barevnější. Stát pustí konkurenci na pět rychlíkových tratí

Do konce roku 2021 proběhne soutěž na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích, mimo jiné mezi Libercem a Pardubicemi. V rámci otevírání železničního trhu konkurenci o tom rozhodlo aktuální zasedání vlády. Podle soukromých dopravců je počet nabízených tratí nedostatečný.

Video Události
video

Reportáž: Stát pustí soukromé dopravce na další tratě

Povolení pro provoz osobní vlakové dopravy má v Česku aktuálně sedmadvacet subjektů a s ohledem na počty přepravených cestujících jsou drtivým hegemonem České dráhy. Během dvanácti měsíců přepraví více než 171 milionů pasažérů, zatímco v případě soukromého RegioJetu jde o 3,7 milionu cestujících a u LEO Expressu o 1,1 milionu lidí.

Nepoměr je dán mimo jiné tím, že soukromí dopravci jezdí většinou bez státní podpory, a své vlaky proto vysílají na rentabilní tratě, jako je ta mezi Prahou a Ostravou. Dotované rychlíky bez loga ČD ale už česká železniční síť zná také; firma GW Train Regio od konce loňského roku provozuje vlaky na lince mezi Plzní, Žatcem a Mostem.

V nabídce je i trať Praha-Brno. Přes Havlíčkův Brod

Smlouva na další dotované rychlíky končí Českým drahám v roce 2019 a stát hodlá soukromým přepravcům otevřít i pětici dalších tratí (viz níže). Jenže zatímco původně mělo být o dodavatelích služeb jasno už v jízdním řádu 2018/2019, nyní stát termín o dva roky posunul a změnil i svou nabídku.

Ministerstvo dopravy původně počítalo s tím, že konkurenci pustí mimo jiné na koleje mezi Prahou, Ústím nad Labem a Chebem a mezi Prahou a Děčínem. Tyto trasy ale nyní nahradila jiná elektrifikovaná spojení. Důvodem jsou České dráhy. Po stejných kolejích na levém břehu Labe totiž mají podle smlouvy s německou stranou zajišťovat mezinárodní expresy do Berlína.

Ministerstvo místo toho navrhlo vypsat soutěže na trasy z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Ústí do Liberce, z Prahy do Hradce Králové a do Brna (přes Havlíčkův Brod) a z Ostravy do Olomouce (přes Opavu). Součástí uvolněných tras bude i linka mezi Libercem a Pardubicemi.

Expresy do Mnichova mezi Prahou a Plzní nezastaví

Další změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu. Mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha - Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo v Kařezu.

Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince. Provoz expresních vlaků do Mnichova, který mají podle ministerstva provozovat České dráhy, vyjde na 178 milionů korun ročně.

Výhrady: Prodloužený monopol Českých drah

Návrh ministerstva nedávno kritizovali soukromí dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva. Podle nich je počet nabízených tratí v soutěžích nedostatečný. Nyní výhrady zaznívají znovu; posunutí termínu podle nich prodlužuje monopol státních Drah. A výhrady zaznívají i od opozice.

„Bohužel to ukazuje na neschopnost současné vlády,“ uvedl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. „Kdyby se podařilo trh na železnici otevřít dříve, tak by měli cestující už teď lepší služby. Všude tam, kde se to stalo, tak se navíc snížilo jízdné.“

„Nezávislý dopravce bude dopravovat, tak jak mu to bude vyhovovat, a jestli mu jeho podnikatelský záměr nevyjde, tak odejde a stát bude muset zabezpečit ty služby,“ reaguje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že je proto potřeba, aby státní dopravce zůstal silný.

Dopravci se připravují

Samy společnosti se pak na rozšíření působnosti připravují tak jako tak. „Připravujeme podpis kontraktu v řádu miliard korun a přineseme ministerstvu dopravy nabídky na provozování vlaků v dálkové dopravě. Věřím, že ministerstvo tím pádem bude muset vybrat výhodnější nabídku,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura.

„Připravujeme se na to a nakupujeme nové jednotky,“ dodal generální ředitel LEO Expressu Peter Köhler. „Právě pracujeme na výrobě tří jednotek, které mají dorazit na konci roku 2018 a máme rámcovou smlouvu na dalších třicet jednotek.“