Zadělává ministerstvo na skutečnou proměnu prestiže učitelů?

Praha – Nová podoba kariérního řádu, který připravuje ministerstvo školství, si dává za cíl posílit prestiž a kvalitu vyučujících na školách. Učitelům má ukládat další průběžné sebevzdělávání, ovšem protihodnotou by za to dostali více peněz. V současnosti se učitelé po nástupu přímo z adekvátní vysoké školy už dál vzdělávat nemusí, mzdy jim sice o málo, ale pravidelně rostou. S novým kariérním řádem by učitelé měli absolvovat několik profesních stupňů.

První stupeň odpovídá začáteční fázi učitele od nástupu do školy po ukončení vysoké školy, který dva roky plní praxi v dané škole. Další stupeň by přišel po pěti letech - podobně jako u lékařů by k jeho dosažení učitelé prošli atestací patrně na pedagogických fakultách. „Je důležité, aby to vždycky končilo něčím, co prokáže dosažení změny, za co je možné učitele dále odměnit,“ míní děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Radka Wildová.

O kolik by si díky kariérnímu řádu učitelé na výplatní pásce polepšili, zatím není jasné. V zákulisí se hovořilo o pěti tisících korunách navíc za každý stupeň. Otázkou zůstává dostatek prostředků ze státního rozpočtu. Zavedení řádu totiž úzce souvisí s chystanou reformou financování regionálního školství.

Kariérní řád zatím zůstává jen v podobě konceptu na papíře, o konečné podobě chce mít ministerstvo jasno do roku 2015.

Reportáž Ivana Lukáše (zdroj: ČT24)