Policie zabavila po nehodách přes pět tisíc malých „techničáků". Taková auta pak musí projít kontrolou STK

Policisté loni dostali novou pravomoc: přímo v provozu mohou zabavovat malé technické průkazy. Cílem má být dostat ze silnic nevyhovující vozy ‒ především ty po vážných nehodách. Zpět totiž můžou až po návštěvě stanice technické kontroly. Během prvního roku sáhli policisté k této možnosti v 5,5 tisících případech, v drtivé většině právě u bouraných aut.

Video Události
video

Policisté zabavují technické průkazy hlavně u bouraných aut

Malý technický průkaz mohou policisté odebrat například za poškozený výfuk a únik výfukových plynů dovnitř auta, opotřebené pneumatiky a deformaci kol nebo rozbité čelní sklo. Důležitý je také stav karoserie ‒ na ni policisté hledají praskliny nebo závažnou korozi.

Policisté kontrolují také úniky kapalin, a to ze všech nádrží, a funkčnost brzd. Všímají si pevnosti nápravy a zkouší systém řízení ‒ jestli je ovládání vozidla bezpečné. A pak také uložení motoru ‒ pokud je jakkoli posunutý nebo má natržené úchyty, je to důvod k odebrání technického průkazu.

Při silničních kontrolách zabaví policie jen zlomek techničáků

Při silničních kontrolách ovšem zadrželi policisté malý technický průkaz zatím jen u 165 řidičů, mnohem častěji k této možnosti sahají u dopravních nehod (5311 případů). V letošním roce navíc policisté předpokládají ještě vyšší počty, protože se loni teprve učili pracovat s prováděcí vyhláškou k zákonu. 

„Od počátku bylo toto opatření nastaveno zejména pro vozidla po těžkých dopravních nehodách. Tak aby se tato vozidla vracela do provozu až po odborné kontrole STK,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. 

Bourané auto se chová nepředvídatelně a může způsobit další nehodu 

Předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon upozorňuje, že třeba po boční nehodě může být poškozeno upevnění reflektorů nebo mohou být zasaženy čepy. Jenže všechny závady pochopitelně vidět nejsou, vzhledem k tomu, že má auto deformační zóny. 

Bourané auto se pak může v provozu chovat nepředvídatelně a způsobit další nehodu. „Byly tu případy, kdy bylo po opravě auto dáno do provozu, ale oprava byla neodborná a pro řidiče i posádku nebezpečná,“ varuje Tomáš Lerch. 

Auta se kvůli nekvalitní opravě mohou lámat

Originální karoserie automobilu je sestavena z několika různě tvrdých a různě stabilních částí. Jsou k sobě sesazeny tak, aby zajistily co největší ochranu posádky – i na úkor zbytku vozu. Nejtužší tak jsou části v místech, kde lidé sedí – zejména nad B sloupkem či ve dveřích. Při nekvalitní opravě technici řežou rám právě zde, auta se pak při nárazu mohou snadno zlomit.

Někteří opraváři také špatně instalují airbagy, které při nárazu vystřelí o zlomek sekundy později – a těla posádky místo aby ochránily, spíš poničí.

Podle odhadu autorizovaných servisů z minulých let se asi 20 procent vozidel odepsaných po nehodě znovu vrací po opravě do provozu. Pokud policie odebere kvůli nehodě malý technický průkaz, kontrola na STK se pak od běžné technické prohlídky příliš neliší. S výjimkou toho, že nestačí jen vyměnit známku. S osvědčením od STK musí řidič ještě na úřad. Teprve pak se může vrátit do provozu.