Baťův kanál čeká rozsáhlá rekonstrukce. Rejdařům zkrátí sezonu

Baťův kanál, legendární vodní cesta z konce 30. let minulého století, nezadržitelně stárne. Kvůli bortícím se břehům letos proběhne největší rekonstrukce v celé jeho historii. Záchrana kanálu ale podstatně zkrátí plavební sezonu, což bude citelná ztráta pro rejdaře a turisty. Jen v loňském roce jich na plavbu tímto místem vyrazilo 90 tisíc.

Video Události
video

Záchrana Baťova kanálu vyjde na 25 milionů korun

Před 80 lety Baťovým kanálem pluly denně tři lodě naložené lignitem a tažené koňmi, vloni jich byly za sezonu tři tisíce - od malých vyhlídkových loděk až po velké obytné hausbóty a osobní lodě. Takový nápor je ovšem na precizně postavený, ale stárnoucí kanál příliš velký.

„Z vln od těch lodí dochází k vymílání břehu, ten se pomalu nasouvá do vody,“ vysvětlil Michal Hampala z Přístaviště Spytihněv. Kanál u Huštěnovic proto znovu hloubí bagry.

Záchrana Baťova kanálu vyjde na 25 milionů korun. Nejnáročnější na rekonstrukci je úsek mezi Vnorovy a Strážnicí, kde je kanál špatně přístupný a navíc prochází chráněnou krajinnou oblastí. „Můžeme stavět jen v zimním období, než budeme v jarních měsících zase omezeni ochranou přírody,“ komentoval situaci Pavel Cenek, ředitel Povodí Moravy.

Povodí Moravy jako kompenzaci prodlouží splavnost plavebních komor

Práce v místě mají začít v září. Pětiměsíční sezonu tak o jeden měsíc zkrátí. „V případě, že by sezona byla slabá z důvodu špatného počasí, tak to může být pro některé provozovatele až likvidační,“ podotkl Hampala.

Povodí Moravy ale bude rejdařům ztráty kompenzovat. V hlavní sezoně totiž prodlouží splavnost plavebních komor, a to až do chvíle, než z opravovaných úseků Baťova kanálu po 80 letech veřejné služby nevypustí vodu.