Kam s nimi, přemýšlí SŽDC o opuštěných lokálkách

Praha – Správa železniční dopravní cesty se v minulých letech pokusila zbavit lokálek, které se jim nevyplatí udržovat. Neuspěla, někde stále jezdí vlaky, jinde nezačal úřední proces, který by vedl ke zrušení trati, a v místech, kde tento proces proběhl, se objevili zájemci o odkoupení. SŽDC ale nyní poukazuje, že jí nechtěné tratě stále zůstávají a všichni zájemci se od „svých“ drah odvrátili.

Tratí, kde nejezdí vlaky, ale přesto existují a Správa železniční dopravní cesty je udržuje, je v Česku šestnáct. Roční údržba stojí zhruba 35 tisíc korun na kilometr – kromě kontroly kolejí a náspů jde především o náhradu ukradeného vybavení, které obvykle končí ve sběrnách.

SŽDC tratě, po kterých nic nejezdí – a tudíž se z nich nevrací ani koruna na poplatcích za užití dopravní cesty – nechce. Rozsáhlé plány na rušení, do kterých předloni spadly i některé trati s provozem, ale nakonec k ničemu nevedly.

Návrh na zrušení se týkal například trati Královec–Žacléř. „V rámci správního řízení se ale ozvali dva uchazeči, takže bylo správní řízení zrušeno,“ přiblížil mluvčí železniční správy Pavel Halla. Dráha ale nadále zůstává státní organizací, protože po zrušení správního řízení zájem o její odkoupení ihned opadl. „Zájemců jsou vždy před zrušením desítky, ale finanční náročnost je důvod, proč se rozhodnou odstoupit,“ poznamenal druhý mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Řešení má teď v rukou ministerstvo dopravy. Už déle než rok připravuje vyhlášku, která má usnadnit převody tratí i jejich případné rušení.

Reportáž Václava Svobody (zdroj: ČT24)