Silničáři se chystají do oprav, kolonám má zabránit centrální hlášení

Se zvolna odcházející zimou se silničáři po celé republice chystají zahájit opravy poničených cest. Efektivnějšímu dopravnímu provozu i během prací by nově měl dopomoct centrální portál Ředitelství silnic a dálnic, do kterého se mají z nařízení ministerstva dopravy zanášet všechny zásahy do vozovek. Opatření má zajistit například to, aby některé úseky nezkolabovaly, když by opravy souběžně zahájil stát i kraj spravující případné objížďky.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Silničáři se po zimě chystají na velké opravy

Podobnou nežádoucí situaci zažilo například před půldruhým rokem Brno, kdy se pastí na řidiče stalo zdejší nákupní centrum Olympia. Opustit jeho areál tehdy řidičům trvalo i několik hodin.

O správu dálnic a silnic prvních tříd se stará stát, kdežto „dvojky“ a „trojky“ leží na bedrech krajů – a u Olympie stroje souběžně pracovaly na dálnici, kde se kvůli frézování povrchu dalo projet jen jedním pruhem, i na alternativní trase přes most na silnici II/152 směrem na Modřice.

Aby k podobnému nežádoucímu souběhu stavebních prací, který může vytvářet dopravní kolaps, propříště už nedocházelo, musí se z rozhodnutí ministerstva dopravy všechny stavby registrovat v centrálním systému Ředitelství silnic a dálnic.

„Má sloužit k tomu, abychom neopravovali na dálnici, když kraj plánuje velkou opravu na dvojce nebo trojce, která je důležitá pro daný mikroregion. Anebo obráceně, samozřejmě,“ doplňuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Testem mohou ambice ministerstva dopravy projít už za několik týdnů, kdy se po zimě stavební práce na tuzemských komunikacích znovu rozeběhnou.

Plán ŘSD: Dálniční příjezdy do Prahy a Brna

„Od 1. března by měly být zahájeny práce na D1, a předpokládám, že postupně naběhnou všechny stavební firmy. Některé dokonce chtěly termín zkrátit, že by pracovaly už od konce ledna,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Jeho resort ale kvůli mrazivému začátku roku 2017 trvá až na březnovém termínu; loni ministerstvo nechalo stavaře pracovat až do poloviny prosince a ke konci termínu už nízké teploty práce značně komplikovaly.

Plán silničářů nyní počítá s tím, že by se na D1 mohlo opravovat až devět úseků – a vedle hlavního tahu přichází ještě s dalšími potřebnými místy. Stavební práce se chystají na plzeňskou dálnici D5 u Rudné před vjezdem do Prahy, „pražský konec“ se bude opravovat i na teplické D8 kolem Úžic a hradecké D11. Silničáři se podívají také na obě části D1 před a za Brnem, čili mezi 182. a 190., respektive 204. a 210. kilometrem.

Plán ŘSD se tak týká i těch dopravně nejvytíženějších (viz infografika) a zároveň nejstarších míst. Zmiňovaná část dálnice D5 pochází už z roku 1982 a od té doby se dočkala větších oprav jenom jednou. Asfalt je zde starý přes deset let a podloží je úplně původní, takže jsou vidět velké prohlubně a praskliny.

Nejvytíženější dálnice v Česku
Zdroj: ČT24

Plán krajů: Silnice z Liberce i most v Kutné Hoře

Rekonstrukcemi svých silnic se souběžně začínají zabývat i jednotlivé kraje. Ve středních Čechách se počítá s opravou výtluků v úseku Říčany – Křenice a do budoucna v kraji plánují celkovou úpravu. Jedním z hlavních problémů jsou kamiony, které tímto místem jezdí i přes zákaz.

V Kutné Hoře spustí začátkem března rozsáhlou rekonstrukci silničního mostu mezi městskou částí Malín a středem města. Místní se nyní bojí, že se nebudou mít jak dostat na nádraží – Malín totiž od železniční stanice dělí koleje, most je jedinou přímou cestou, podchody jsou hotové jen do půlky a jiná lávka není. Opravený most by měl znovu fungovat na konci roku 2018.

Správa silnic Moravskoslezského kraje vypsala výběrové řízení na některé plánované opravy komunikací druhých a třetích tříd, nyní hledá dodavatele stavby, a pokud nenastanou v tendrech žádné komplikace, začne s pracemi co nejdříve. Oprava by se měla týkat například silnice III. třídy v Markvartovicích na Opavsku. Silničáři zde nejprve vyfrézují povrch vozovky a potom položí nový asfalt. Práce by měly přijít na osm milionů korun.

Liberecký kraj letos plánuje vynaložit na rekonstrukce krajských silnic minimálně 475 milionů korun, investovat hodlá například do rekonstrukce silnice z Liberce na Javorník.