Dveře vlaku měly být zavřené, ale nebyly. Proto zemřela dívka, tvrdí Drážní inspekce

Tragickou nehodu, při které loni vypadla z jedoucího vlaku dvouletá dívka, způsobilo špatné zavření dveří staršího vagonu Českých drah. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Drážní inspekce. I když měly dveře automatické blokování, zjistili inspektoři, že za určitých okolností bylo možné je za jízdy otevřít. Smrtí dítěte se nadále zabývá policie.

Tragédie, která se stala loni nedaleko Štěpánova na Olomoucku, nebyla první svého druhu. Děti z jedoucích vlaků vypadly například v roce 2006 či 2008, tehdy však šlo o vagony, které neměly automaticky blokované dveře. U Štěpánova však vypadla dvouletá dívka z vagonu, který dveře zajištěné mít měl. Podle závěrů Drážní inspekce se přesto za jízdy otevřely, a to ve chvíli, kdy u nich stálo malé dítě.

Nedovřené dveře se otevřely až ve vysoké rychlosti 

Inspektoři testovali různé varianty, kdy se skládací otočné dveře vagonu, byť na první pohled vypadají zavřené, ve skutečnosti nedovřou. Nakonec zjistili, že navzdory blokování dveří existuje situace, za které „lze nástupní dveře otevřít i bez manipulace s vnitřní klikou působením síly (…) na jakoukoli část nástupních dveří“. Nedovřené dveře se náhle a rázně otevřely v rychlosti přes 100 km/h.

Neštěstí se stalo ve chvíli, kdy šla matka se dvěma dětmi na toaletu. Mladší postavila na plošinu ke dveřím, aby se mohla věnovat staršímu. Když rodina ke dveřím přišla, zdálo se, že jsou zavřené, vlak v té chvíli jel asi padesátikilometrovou rychlostí. Poté však zrychloval, až nastal okamžik, kdy se špatně zavřené dveře otevřely.

Neštěstí se stalo v podobném voze se služebním oddílem

Zdroj: ČT24

Drážní inspekce ve své závěrečné zprávě neoznačila nikoho, kdo by mohl být za tragédii zodpovědný. Dala však najevo, že k tomu, že nebyly zcela dovřené dveře, přispěla pravidla Českých drah, podle kterých stačí pro pětivozový vlak jediný člen vlakového doprovodu.

„Člen obsluhy vlaku, odpovědný za úplné dovření nástupních dveří (…), nemůže (…) na vzdálenost necelých dvou tažených drážních vozidel jednoznačně identifikovat stav nástupních dveří, zda jsou uzavřené/úplně dovřené, nebo jen přivřené,“ upozornili inspektoři.

Nehodou se nadále zabývá policie, mluvčí inspekce Martin Drápal uvedl, že závěrečnou zprávu dostala již v pátek. Krajská policejní mluvčí Irena Urbánková řekla, že prověřování zatím nebylo ukončeno, policie se k případu vyjádří ke konci příštího týdne.

„Podařilo se prokázat, že dveře byly za jízdy otevřeny. Zpráva byla v pátek předána policii, která může zasahovat do trestně-právní otázky. Na nás bylo zjištění příčin, jak k tomu došlo.“

Martin Drápal

mluvčí Drážní inspekce

Postupy se změnily, problém zůstává

Štěpánovské neštěstí přesto již mělo vliv na železniční provoz. Drážní inspekce sama konstatovala, že České dráhy změnily postup při vypravování vlaků, který by měl zajistit, že budou dveře dovřené, a tím i bezpečně zajištěné.

Podle inspekce ale stále přetrvává problém s tím, že má jeden průvodčí na starost až pět vagonů. Na některých starších rychlíkových vagonech se ovšem již u dveří objevila světelná zařízení, která upozorňují na řádné uzavření dveří, což je jedno z doporučení, která inspekce vydala.

Dráhy mají v současnosti přes pět set rychlíkových vozů konstrukce YB70 známých jako „koženky“ v původním provedení. Na rychlíkové lince Praha–Olomouc–Luhačovice, po které jel i vlak, ze kterého loni vypadlo batole, se však již neobjevují. Od loňského prosince na ní začaly jezdit výhradně novější vagony s vyšší maximální rychlostí. Díky tomu a po vynechání některých zastávek se zkrátila jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Olomoucí o jedenáct minut.