O výběr drážního regulátora se zajímá Evropská komise. Ťok neúspěšně prosazuje Kodyma

O výběr drážního regulátora, tedy předsedu vznikajícího Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, se zajímá Evropská komise. Vláda totiž nejmenovala Pavla Kodyma, který se stal jedním z dvojice nejúspěšnějších účastníků výběrového řízení a to se muselo opakovat. I v opakovaném řízení uspěl Kodym, ale vláda se pak jmenováním drážního regulátora odmítla zabývat.

Pavel Kodym vedl deset let Drážní úřad, jeho ředitelem se stal v době, kdy vládu řídili sociální demokraté a ministerstvo dopravy patřilo lidovcům. Nyní se ale nad jeho možným návratem pozastavují sociální demokraté i lidovci. Šéfem Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, který má rozhodovat například o sporech dopravců, zatím Kodym není, i když dvakrát uspěl ve výběrovém řízení.

Ministr dopravy: S dopisem jsem seznámil pana premiéra. Požádal jsem ho, aby mně pomohl odpovědět (zdroj: ČT24)

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO) se o okolnosti Kodymova výběru a (ne)jmenování již zajímá i Evropská komise. „Dostali jsme minulý týden dopis Evropské komise, ve kterém se nás dotazují na to, jakým způsobem probíhá výběr. Ptali se nás, proč bylo zrušeno první výběrové řízení, a dotazují se nás na to, jestli ve druhém řízení se přihlásili podobní účastníci jako v prvním,“ řekl Ťok. Připomněl, že vládě navrhl Kodymovo jmenování, ale kabinet to odmítl. Když chtěl minulou středu přednést výsledky druhého výběrového řízení, kabinet se odmítl jmenováním drážního regulátora zabývat.

ČTK již dříve uvedla s odvoláním na zákulisní informace, že se koaličním sociálním demokratům a lidovcům příliš nezamlouvá žádný z účastníků výběrového řízení. Někteří politici kritizovali celkový počet uchazečů o novou funkci, čtyři lidé jsou podle nich příliš málo. Dan Ťok však považuje zájem za odpovídající nabízenému místu. Ministr nyní chce, aby mu s přípravou odpovědi pro Evropskou komisi pomohl premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. „Já ten důvod neznám,“ podotkl Dan Ťok.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pavel Kodym získal v prvním výběrovém řízení od hodnoticí komise stejný počet bodů jako jeden z trojice dalších účastníků, bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Ťok potom dostal od výběrového orgánu volnou ruku a prohlásil za vítěze řízení Kodyma. Když vláda Kodyma přesto nejmenovala, psaly deníky, jejichž vydavatel patří do skupiny Agrofert – tehdy vlastněné vicepremiérem a předsedou ANO Andrejem Babišem – o pokračování politického boje mezi Bohuslavem Sobotkou a jeho ČSSD na jedné straně proti Andreji Babišovi a ANO.

Sám Dan Ťok ale takový pohled odmítá. „Nebylo šťastné vyjádření, že pan Kodym nezískal dostatečnou politickou podporu. To může dávat špatnou interpretaci toho, že by výběrové řízení nebylo úplně objektivní. Chci říct, že za ministerstvo chceme, aby byl regulátor vybrán nejčistším způsobem,“ uvedl.

Podle Dana Ťoka získal Pavel Kodym ve druhém výběrovém řízení nejvyšší počet bodů před druhým Danielem Zeleným. „Výsledek výběrového řízení byl stejný jako minule,“ shrnul. Do řízení se přihlásili celkem čtyři lidé.

obrázek
Zdroj: ČT24

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře by měl začít fungovat v dubnu. Ministr Ťok zdůraznil, že nebude spadat pod něj. Mělo by jít o nezávislou instituci, Ťok předpokládá, že na ni bude dohlížet náměstek ministra vnitra pro státní službu. Podle ministra ale bude mít drážní regulátor těžkou práci, a proto je důležité, aby nemohl nikdo zpochybnit výběr šéfa úřadu. „Dá se očekávat, že kterákoli strana, které nebude vyhověno, napadne výsledek jeho řízení, a může tím pádem i napadat způsob, kterým byl vybrán,“ míní Dan Ťok.

I když se hovoří o drážním regulátorovi, nový úřad by se neměl zabývat výhradně spory mezi železničními dopravci, kteří se hádají o volné skuliny v jízdním řádu. Do jeho kompetence bude spadat také užívání letecké infrastruktury a podle zákona bude rozhodovat také o sporech mezi provozovateli evropské služby elektronického mýta. 

  • Ministru Ťokovi přišly z Bruselu dva dopisy. Jeden se týká drážního regulátora, druhý mýtného.
  • Komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowská poslala na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů upozornění, které
    může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.
  • Reaguje na prodloužení smlouvy s Kapschem. Rakouská společnost měla mýto provozovat do konce minulého roku, ministerstvo dopravy ale nestihlo vypsat soutěž na nového provozovatele. Kapsch tak bude mýtný systém provozovat další tři roky.
  • Podle Dana Ťoka nehrozí, že by mohla být zrušena smlouva s Kapschem. V nejhorším případě podle ministra může Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.