D35 se o krok přiblížila, MŽP schválilo stavbu u Opatovic

UDÁLOSTI: Všech devět klíčových dopravních staveb má stanovisko MŽP (zdroj: ČT24)

Stavba dálnice D35 severovýchodně od Pardubic získala souhlasné stanovisko o vlivu na životní prostředí. Vydalo ho ministerstvo životního prostředí jako náhradu neplatného posudku EIA. Dálnice D35 ve dvou na sebe navazujících úsecích od Opatovic nad Labem po Ostrov na Orlickoústecku byl poslední z tzv. prioritních projektů, pro které ministerstvo na základě speciálního zákona stanoviska vydávalo.

K zahájení stavby dálnice D35 od opatovické křižovatky až k Ostrovu, který leží severozápadně od Vysokého Mýta, chybí už jen krůček v podobě stavebního povolení. Loni Evropská komise oznámila české vládě, že nepovažuje za platný posudek EIA na stavby Opatovice–Časy a Časy–Ostrov z roku 2006. Potřebný posudek nakonec zastoupilo čestvě vydané souhlasné ministerské stanovisko.

Znamenalo to, že místo celkového prověřování úředníci pouze prověřili dokumentaci. „Znamenalo to dramatickou časovou úsporu, ale přitom to mělo stejnou kvalitu,“ je přesvědčen ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Ředitelství silnic a dálnic bude muset při stavbě dálnice v Pardubickém kraji zohlednit čtrnáct podmínek, které MŽP stanovilo. „Jedná se zejména o kontrolní monitoring hluku a hydrogeologický monitoring zdrojů podzemní vody, dále opatření k ochraně fauny a opatření k minimalizaci vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko,“ shrnula Jana Taušová z ministerstva.

V minulosti kritizovali snahu vlády o urychlení posouzení vlivu na životní prostředí ekologické organizace. Obavy, že snahu o vydání stanovisek na základě speciálního zákona zatrhne Evropská komise, se nenaplnila. Podle Daniela Vondrouše ze spolku Zelený kruh je ale třeba vydávání posudků změnit. „Podporujeme, aby rozhodování bylo jednodušší a rychlejší, ale aby veřejnosti zůstalo právo vyjadřovat se ke stavbám,“ podotkl. 

27 kilometrů bude hotových za čtyři roky

Ministr životního prostředí zdůraznil, že dálnice významně uleví lidem v obcích, kterými prochází současná silnice I/35, ze které by měla dálnice část dopravy odvést. „Částečně se uleví i lidem v Hradci Králové, kterým nebude projíždět tolik aut. Sníží se i emise a hluková zátěž, kterým jsou v současnosti lidé v okolí silnice I/35 vystavováni,“ podotkl ministr.

Úsek D35, pro který vydalo MŽP stanovisko o vlivu na životní prostředí, je dlouhý 27 kilometrů. ŘSD počítá s tím, že stavba začne letos v říjnu, součástí budou čtyři mimoúrovňové křižovatky či 44 mostních objektů. Již probíhá výběrové řízení, na jaře začne podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla také archeologický průzkum.

Výrazné zkrácení jízdní doby například z Prahy do Chocně nebo Litomyšle mohou řidiči očekávat v roce 2021. Dálnice D35 spolu s D11 a v budoucnu rozšířenou silnicí I/43 by měla výhledově fungovat i jako alternativní spojení z Prahy do Brna k dálnici D1.

Všechny prioritní stavby mají potřebné stanovisko

Schválením projektu D35 ukončilo ministerstvo životní prostředí sérii posudků, které nahradily chybějící posouzení o vlivu na životní prostředí. Projekty měly EIA podle starého zákona z roku 1992, které loni prohlásila Evropská komise za neplatné. Vláda loni prosadila speciální zákon, který umožnil u několika připravovaných staveb nahradit plnohodnotný posudek ministerským stanoviskem. Poté kabinet schválil seznam tzv. prioritních projektů, kterých se urychlené posouzení týkalo. Kromě D35 jde například o dostavbu dálnice D1 na Přerovsku, úseky D3 u Českých Budějovic či modernizaci čtvrtého železničního koridoru na Benešovsku.

Ze seznamu prioritních staveb vláda naopak vyřadila jihovýchodní část Pražského okruhu, jehož příprava zatím není v takovém stádiu, že by stavba nemohla počkat na plnohodnotný proces EIA, či tzv. prodloužená Rudná na Ostravsku. Ta byla byla vyškrtnuta především proto, že nesplňuje jednu z klíčových podmínek, a sice že by stavby měly být součástí transevropské dopravní sítě TEN-T.

Celkem však zastaralá EIA propadla téměř stovce dopravních staveb. Jak připomněl opoziční poslanec Michal Kučera (TOP 09), zatím bylo slyšet jen o těch prioritních. „Otázkou zůstává, kdy se začne stavět dalších 80 dopravních staveb, které jsou zastaveny. Na to ještě zbývá odpovědět,“ podotkl. Richard Brabec však slibuje, že posouzení půjde snadno a odkazuje i na novelu zákona o EIA. Podle ní by se měl proces zkrátit o dva měsíce.

  • D1 Říkovice – Přerov
  • D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín)
  • D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov
  • D11 Hradec Králové – Smiřice
  • D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov
  • D48 obchvat Frýdku-Místku
  • D49 Hulín – Fryšták
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice