Zima proděravěla cesty, silničáře čeká jaro plné oprav

Po náročné zimě budou mít silničáři ještě náročnější jaro. Mrazy a sníh se oproti minulým mírnějším rokům už podepsaly na kvalitě asfaltu, a s oblevou z minulých dnů se ukázala řada nových výmolů. Cestáři ty nejhorší nyní jen provizorně vyplňují, rozsáhlé opravy plánují na jaro. Pro stát, kraje i obce to znamená mnohamilionové výdaje.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Silnice po zimě trápí výmoly

Zatímco za stav dálnic a silnic první třídy odpovídá stát, „dvojky“ a „trojky“ jsou na krajích, a ty také kvůli následkům letošní zimy dostanou na jejich opravy od ministerstva dopravy dvě miliardy korun navíc. Zároveň mohou čerpat peníze z pětadvacetimiliardového balíku evropských fondů.

Protože se letos přívaly sněhu netýkaly jen hor, ale i nižších poloh, zhoršený stav vozovek eviduje i Praha – na běžné i velké rekonstrukce silnic má pro letošek schváleno o 340 milionů víc než loni.

K vytvoření výtluku přitom stačí jen málo: aby do spáry v povrchu zatekla voda a zmrzla. Led vrásku v silnici rozšíří a zátěž kol začne asfalt drolit.  

Metropole navíc jedná ještě o dalších penězích. Aktuálně totiž musí řešit například propad vozovky ve Vysočanské ulici, kvůli kterému bylo potřeba odklonit MHD z Vysočanské estakády.

Díry na D3 jsou zatím opravené jen provizorně

Nepříznivé povětrnostní podmínky se promítly i do stavu českých dálnic. Na čtyři roky starém úseku jihočeské D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí se počátkem roku objevily tři výtluky hluboké několik centimetrů. Ředitelství silnic a dálnic muselo podat reklamaci ke stavebním firmám Strabag, Metrostav, Eurovia CS a Inžinierske stavby, které dotčený úsek u Plané budovaly.

Kvůli nízkým teplotám navíc šlo díry na D3 opravit jen provizorně. Stejně jako na řadě jiných míst v republice se i zde čeká na jaro – a příznivější počasí. 

Nejhorší výmoly: anketa 2011–2016
Zdroj: Výmoly.cz/ČT24

Starosti pro řidiče, práce pro autoservisy

Výmoly přitom nepředstavují zátěž jen pro silničáře a veřejné rozpočty, ale i pro řidiče a potažmo i autoservisy. Policie loni vyšetřovala skoro sto tisíc nehod, každou zhruba stopadesátou zavinila závada komunikace, tedy mimo jiné výmol.

Řadu takových nehod navíc řidiči policii nehlásí a obrátí se rovnou na pojišťovnu. Například u České pojišťovny se ročně jedná zhruba o tisíc případů pojistné události tohoto typu.

Cesta k náhradě škody je následující: Řidič musí sepsat kdy, kde a co se stalo a poškození vozu by měl doložit fotografiemi (stačí je pořídit třeba na mobilní telefon), užitečné jsou i svědecké výpovědi včetně kontaktů svědků. Pojišťovny tyto škody proplácejí z havarijního pojištění.

V případě, že ho řidič nemá sjednané, škodu musí vymáhat po vlastníkovi – čili státu, kraji nebo (v případě místních komunikací) samotné obci. Vymáhání škody nyní očekává mimo jiné Praha, kde rozbitý kanál minulý pátek poničil kola a podvozky hned patnácti autům, celková škoda přesahuje dvě stě tisíc korun.

Řidiči bez rezervního kola musí při větším defektu volat asistenční službu

Poškození kol – pneumatik, tlumičů a geometrie – je také nejčastější poruchou vozidel na zimních silnicích a kromě servisů poškozená kola zaměstnávají i asistenční služby. Typický problém, se kterým se setkávají, je situace, kdy má řidič ve voze jen sadu na dofouknutí pneumatiky.

„Plnohodnotná rezerva mu chybí, a když pneumatiku prorazí nebo nějakým větším způsobem poškodí, je nutný odtah nebo výměna pneumatiky na místě,“ doplňuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.