Jak se nespálit při nákupu on-line? Doménou .de se nenechte nachytat

Češi se učí nakupovat on-line velmi rychle, za poslední čtyři roky je dokonce nárůst počtu internetových zákazníků z Česka nejvyšší v EU. Jenže s on-line nakupováním jdou ruku v ruce i podvodné obchody. Mnoho spotřebitelů například přichází o peníze proto, že nakupují v e-shopech, které neuvádějí žádné kontaktní údaje ani podmínky nákupu. To je přitom základní znak podvodu nebo neférových obchodníků, varuje Evropské spotřebitelské centrum u příležitosti Dne bezpečnějšího internetu.

„Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje,“ sdělil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Za kontaktní údaj přitom nelze považovat pouhý kontaktní formulář.

Dnes už prý neplatí, že podvodníka odhalí špatná čeština nebo chyby v angličtině nebo jiném jazyce, kterým je web či inzerát napsaný. Někteří asijští prodejci si například zakládají weby s koncovkou .de, což evokuje, že e-shop je německý. Kupní smlouva se však evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či reklamaci.

Indikátorem důvěryhodnosti obchodu mohou být podle Tichoty i možnosti zaplacení. Mezi spolehlivé se počítají platby kartou na zabezpečených platebních bránách nebo přes systémy elektronických peněženek. Naopak obvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union (viz box).   

Loni v Česku nakoupila on-line skoro polovina lidí 

Podle Evropského statistického úřadu je nárůst počtu Čechů, kteří nakupují on-line, za poslední čtyři roky nejvyšší v EU. Zatímco v roce 2012 jich on-line nakoupilo 32 procent, tak loni už to bylo 47 procent lidí. Stále však zaostáváme i za průměrem EU, ten je o dva procentní body vyšší. Unijními rekordmany jsou pak Britové a Dánové, kde on-line nakupuje přes 80 procent lidí.

Evropské spotřebitelské centrum ČR bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Poskytuje také informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu. Je financované Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž česká pobočka sítě působí.