Nový trik dodavatelů energií: Změnu provedou i bez vědomí zákazníka

Přibývá lidí, kteří změní svého dodavatele plynu nebo elektřiny nedobrovolně – na základě telefonátu s firmou nabízející tyto služby. Ta přitom k odhlášení u původního dodavatele nepotřebuje ani podepsanou smlouvu nebo plnou moc.

Video Události v regionech (Praha)
video

Nedobrovolná změna dodavatele energií

„Začali s tím, že bude sleva až šest tisíc, což mě zaujalo. Chtěl jsem nabídku, abych si to spočítal,“ popisuje Zdeněk Bílek, kterému se ozvala operátorka firmy Stabil Energy s nabídkou levného plynu.

Místo nabídky mu ale přišel rovnou rozpis záloh a dokumenty k podpisu. Zdeněk Bílek nic nepodepsal a to, že změnil dodavatele plynu, se dozvěděl, až když se mu vrátila pravidelná platba.

„I kdybych to potvrdil, tak stejně jsem to vypověděl do dané lhůty a nevím, proč by mě měli bez mého souhlasu a bez mých podpisů na plné moci a na smlouvě sami převést z RWE,“ říká Zdeněk Bílek.

Místo slíbené nabídky přišel panu Bílkovi rovnou rozpis záloh a dokumenty k podpisu
Zdroj: ČT24

Na Stabil Energy přišly desítky podnětů

Dodavatel energií firma Innogy (dříve RWE) eviduje podobných případů desítky a chce se proti tomu bránit. „V tomto případě došlo k podvodnému jednání, kdy náš konkurent použil nekalé praktiky,“ uvádí mluvčí Innogy Robert Falhaur.

Innogy zvažuje podání trestního oznámení k policii i stížnost k Energetickému regulačnímu úřadu. Ten už firmu Stabil Energy zná. „Na firmu Stabil Energy jsme registrovali několik desítek podnětů jenom v průběhu tohoto roku. U firmy také probíhá kontrola,“ potvrdil mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort.

Stabil Energy se ale hájí. „Zákazník byl informován o nahrávaném hovoru, způsobu uzavření distanční smlouvy, sjednávané ceně, o termínu připojení a taky o možnostech odstoupení,“ tvrdí zástupkyně firmy Dana Matoušková.

Nejbezpečnější je hovor odmítnout

Zákon telefonické uzavření smluv umožňuje. Jenže lidé v hovoru moment sjednání smlouvy často nepostřehnou. Takto uzavřenou smlouvu může zákazník ještě do 15 dnů od zahájení dodávek energie vypovědět. Firmy se ale nevzdávají snadno, stejně jako v případě Zdeňka Bílka, kterému Stabil Energy stále tvrdí, že výpověď nepřišla. Řešením je hovor odmítnout.

„Říci, že po telefonu žádnou smlouvu uzavírat nebude, požádat o zaslání písemného návrhu smlouvy a písemných obchodních podmínek,“ radí právník Martin Bouček.

Energetický regulační úřad eviduje desítky dalších firem, které se pohybují na hraně zákona. Do té doby, než bude povinnost uzavírat smlouvy na energie pouze písemně, nemůže proti nim většinou zakročit.