Babiš zadal audity na svůj majetek. Chce dokázat, že na dluhopisy měl peníze

Andrej Babiš zadal dva audity svého majetku, věří, že ho nadobro vysvobodí ze zajetí kauzy nákupu dluhopisů Agrofertu. V rozhovoru pro Události, komentáře řekl ministr financí a předseda hnutí ANO, že o svém majetku nemá sám přehled a údaje, které zveřejnil, získal od své správkyně.

Video Události, komentáře
video

Andrej Babiš v Událostech, komentářích: V životě mě nenapadlo, že nějaká paní redaktorka bude počítat, z čeho jsem žil

Andrej Babiš nakoupil dluhopisy Agrofertu z roku 2012 zhruba za necelé 1,5 miliardy korun. Podle výpočtu týdeníku Echo ale v té době podle majetkových přiznání měl čistý příjem o 150 milionů nižší. Babiš tvrdí, že dodatečně zjistil, že měl fakticky ještě miliardu navíc. Čísla přitom získal od správkyně svého majetku. „Já jsem v životě své peníze nepočítal,“ řekl v Událostech, komentářích.

Ministr financí a dosavadní majitel Agrofertu slíbil, že čísla, o kterých hovoří, doloží. „Oslovil jsem dva renomované auditory z první čtyřky a požádal jsem je, aby udělali nezávislý audit. Jsem připraven jej zveřejnit,“ uvedl.

Současně vyzval předsedy některých dalších parlamentních politických stran, aby také detailně odhalili svůj majetek. Konkrétně by Andrej Babiš chtěl znát majetkové poměry předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky, šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska a prvního muže ODS Petra Fialy. Sobotka přitom krátce předtím vyzval Babiše, aby okolnosti nákupu dluhopisů objasnil a oba šéfy vládních stran zase kritizoval kvůli dluhopisům Fiala.

Video Reportéři ČT
video

Reportéři ČT: Daně kolem Babišových dluhopisů řeší jemu podřízený úřad

Babiš tvrdí, že až poté, co mu novináři postupně kladli otázky a on opakovaně „volal paní, která spravuje moje peníze“, zjistil, že měl vyšší příjmy. Stalo se tak prý pod tlakem situace, kdy se zdálo, že mu na nákup dluhopisů chyběly desítky milionů korun.  

Původně šéf hnutí ANO vyrukoval s částkou po zdanění přes 1,5 miliardy, což by mu bylo na dluhopisy stačilo. Jak poukázalo Echo24, šlo o příjmy do roku 2015. Dluhopisy však koupil o dva roky dříve.

„Znovu jsem volal paní, která spravuje peníze, a ptám se: Měl jsem ještě nějaké příjmy, které nepodléhají dani? Ona říkala: Ano, prodal jste firmy a měl jste ještě dluhopisy,“ popsal, jak se dozvěděl o další miliardě. Celkové příjmy od roku 1993 do roku 2015 tak podle něj byly 2 531 768 228 korun. Babiš přitom zdůraznil, že měl majetek i před rokem 1993.

Babiš ušetří na daních. Odmítá, že by mu o to šlo

V Babišově případě však nejde jen o okolnosti nákupu dluhopisů. Jak upozornil ekonomický redaktor časopisu Reportér Jiří Štický, „hlavním důvodem, proč byly v té době korunové dluhopisy vydávány, byla daňová optimalizace“. Šlo o tzv. korunové dluhopisy, u kterých byla díky zaokrouhlování nulová efektivní daň, a byly zrušeny v roce 2013. Andrej Babiš je nakoupil tři dny před zrušením korunových dluhopisů. „V případě pana Babiše bude daňová úspora za deset let, pokud je bude držet celou dobu, zhruba 130 milionů korun,“ vyčíslil Jiří Štický, podle něhož byla emise, kterou Agrofert vydal, na svoji dobu extrémní.

Babiš však odmítl, že by šlo o snahu vyhnout se placení daní. Odkázal na posudek, na jehož základě představenstvo Agrofertu dluhopisy vydalo. „Agrofert je firma, která vydala dluhopisy na deset let, protože si potřebovala zajistit dlouhodobé peníze,“ tvrdí. V Událostech, komentářích Babiš slíbil, že pokud je vlastnictví korunových dluhopisů problém, navrhne jejich dodatečné zdanění.

Reportérům se Babiš neomluví 

Ačkoli kauzu dluhopisů neotevřela Česká televize, Andrej Babiš právě ji v čele s redakcí aktuální publicistiky obvinil ze zkorumpovanosti.

Omluvit se za to odmítl. „Já se neomluvím. Korupce nemusí být jenom finanční. Když se podíváme do slovníku, tak vám přečtu definici korupce: Zneužití postavení, které je spojeno s porušením principu nestrannosti. Takže korupce může být zneužití České televize jako veřejnoprávního média, překrucování spravedlnosti, falešné obvinění, úmyslné uvedení v omyl,“ uvedl Andrej Babiš. Je přitom přesvědčen, že se publicistický pořad Reportéři ČT příliš soustředí na něj. Spočítal, že šlo o dvacet reportáží za více než tři roky. „A všechny reportáže jsou negativní,“ míní.

To však odmítl šéfredaktor reportážní publicistiky ČT Marek Wollner. „Náš pořad upozorňuje na nepravosti třináct let ve stylu padni, komu padni, ročně vysíláme kolem 130 reportáží a reportáže, které se týkají jeho, Agrofertu či hnutí ANO tvoří jen nepatrný zlomek. Jeho argumentace je zjevným útokem na naši novinářskou nezávislost,“ upozornil.

Stejně tak Marek Wollner zpochybnil způsob, kterým Babiš vysvětloval své obvinění Reportérů ČT z korupce. „Slovo korupce je u nás používáno a vnímáno v trestněprávním smyslu, a tak jej použil i Andrej Babiš. Jeho odkazy na nepoužívané slovníkové konotace jsou pouhé vykrucování. Právníci ho už poučili, že by měl ze svého žalovatelného tvrzení vycouvat, přitom se omluvit nehodlá,“ podotkl.

„V této chvíli jsme nuceni požádat ministra financí, aby jednoznačně upřesnil svůj výrok a doložil tvrzení, která zazněla ve včerejším vydání pořadu Reportéři ČT. Očekáváme, že pokud obvinění neprokáže, České televizi a především zaměstnancům redakce aktuální publicistiky se omluví.“

Alžběta Plívová

mluvčí ČT