Leo Express musí první jízdu odložit, cestující ještě vozit nesmí

Praha – První cestující se vlakem společnosti Leo Express ve středu nesvezou. Dopravci se nepodařilo získat pro jeho soupravy povolení k provozu s cestujícími. Drážní úřad ho sice podmínečně vydal již minulý týden, ale dosud není pravomocné, protože výrobce vlaků nedodal některé potřebné dokumenty.

Ve středu dopoledne měl vyjet slavnostní vlak pro pozvané hosty a zástupce médií, v jednu odpoledne potom měl začít slavnostní provoz. Kvůli zdržení při schvalování nové elektrické jednotky Stadler Flirt z toho nic nebude. Leo Express zatím zastavil prodej jízdenek na svém webu, který zahájil 1. listopadu. Provozní ředitel společnosti Jan Paroubek již dříve uvedl, že bude dopravce v případě, že zahájení provozu nestihne, připraven jízdní doklady cestujícím přerezervovat na jiný termín, nebo jim vrátí peníze. Situace ovšem využily také České dráhy, které oznámily, že cestující, kteří se prokážou jízdenkou Leo Expressu, mohou cestovat Pendolinem s padesátiprocentní slevou.

Leo Express podle majitele firmy Leoše Novotného zahájí provoz hned poté, co bude schvalování nových jednotek dokončeno.

Povolení k provozu s cestujícími získaly jednotky Flirt řady 480 již v pátek, ale zatím není pravomocné. K tomu byly dvě podmínky, které se dosud nepodařilo bezezbytku splnit: Leo Express měl Drážnímu úřadu doložit, že jeho vlak splnil všechny požadované zkoušky, ale neučinil tak. „Chybí jim průkazy způsobilosti k zabezpečovacímu a elektrickému zařízení,“ upřesnil náměstek ředitele úřadu Jiří Karkoš. Dokumentace je podle něj potřebná pro zabezpečení provozu při jízdě vyšší než stokilometrovou rychlostí. Druhou podmínkou bylo, aby se účastníci řízení vzdali práva na odvolání.

Nepovedené finále schvalovacího procesu narušilo vztah Leo Expressu s výrobcem jeho vlaků Stadlerem. Majitel dopravní společnosti Leoš Novotný uvedl, že firma požadované dokumenty Drážnímu úřadu nepředala proto, že je Stadler včas nedodal. Obratem odmítl Leo Express převzít dvě nové soupravy. 

Leo Express se od počátku připravoval na zahájení provozu od 9. prosince, kdy začne platit jízdní řád. Listopadové jízdy mají spíše prezentační ambice, dopravce zatím chtěl vypravovat pouze dva páry spojů denně, zatímco konkurenční společnosti posílají na koleje souhrnně v pracovní dny (kromě pátku) 28 párů spojů.