Zvýšení mezd řidičů autobusů mohou řešit nové smlouvy krajů s dopravci, říká Šlechtová

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) vidí řešení potíží se zvýšením mezd řidičů autobusů ve změnách současných smluv krajů s dopravci nebo vyhlášení nových výběrových řízení. Řekla to v Teplicích na setkání s dopravci a odboráři, kteří v Ústeckém kraji vyhlásili kvůli platům stávkovou pohotovost. Na zvýšení mezd řidičů autobusů se dohodla vláda s odbory, kraje ale mají problém s tím zasáhnout do současných smluv s dopravci v souladu se zákonem.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová
Zdroj: ČTK Autor: Libor Zavoral

„Každý kraj musí říci, jestli lze udělat změnu ve stávajících smlouvách. Pokud vyjde, že to není možné, jsme (ministerstvo) schopni konkrétní věci konzultovat, ne ale všechny smlouvy,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Její resort už dříve uvedl, že nastalou situaci si musí kraje vyřešit samy. Dopravci musí mzdy řidičům autobusů od Nového roku zvýšit bez ohledu na to, zda jim kraj nebo stát pomohou. Může to však pro ně být likvidační.

Ústecký kraj připraví dodatky ke smlouvám

Konkrétně Ústecký kraj prý peníze na zvýšení mezd řidičů má. „Z naší strany je politická vůle vážnou situaci řešit, našli bychom i 75 milionů korun v rozpočtu na růst mezd,“ řekl už dříve radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Problémem jsou ale právě současné smlouvy s dopravci.

Ve čtvrtek se radní sešel i s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). „Řešení jsme našli. V pondělí ho představíme dopravcům. Bude spočívat v sepsání dodatku ke smlouvám. Svoláme mimořádnou radu a věřím, že kolaps dopravy odvrátíme,“ dodal.

Kraje měly podle Šlechtové rok na vyhodnocení smluv. „Budu informovat vládu a tripartitu. Je nutné, abyste zatlačili na kraje, aby si udělaly analýzu smluv, a to rychle. Odpovědnost je na kraji. My pomůžeme tam, kde bude i po analýze smluv konkrétní problém,“ slíbila odborářům ministryně.

Šoféři si mají polepšit asi o třetinu 

Aktuální hrubá mzda řidičů je podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky průměrně 21 tisíc korun. Řidiči by si měli polepšit zhruba o třetinu, přibližně o 7800 korun měsíčně. Podle dohody vlády a odborů se hodinová mzda má zvýšit od ledna z nynějších 71,60 koruny na 98,10 koruny a příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 na 88,20 koruny na hodinu. Zvýšit a zavést se mají i další příplatky.

Linkovou autobusovou dopravu pro Ústecký kraj zajišťují čtyři firmy. Zástupci tří z nich se shodli, že jsou schopni z vlastního uhradit navýšení platů pouze jeden až dva měsíce, pak podle nich hrozí zastavení dopravy v kraji.