Letecká záchranka v Ústí zůstane další dva měsíce DSA

Společnost DSA bude v průběhu ledna a února nadále létat pro zraněné v Ústeckém kraji. Dodatek ke stávající smlouvě, který jen těsně před jejím vypršením vyjasnil, jak bude letecká záchranka v regionu fungovat dál, podepsalo s DSA ministerstvo zdravotnictví, jež původně chtělo zakázku přidělit slovenské firmě Air Transport Europe.

Video Zprávy v 16
video

Zprávy: Smlouva s DSA v Ústeckém kraji prodloužena

Podle dodatku, který byl čerstvě zveřejněn v registru smluv, by DSA měla z ústecké základny letecké záchranné služby létat do doby, než základnu převezme nový provozovatel, kterým by měla být slovenská firma Air Transport Europe (ATE). „Když jsme viděli nervozitu v Ústeckém kraji, jak bude péče zajištěna, tak to bude dobrý krok, který zklidní emoce a umožní nám dojet soutěž do konce,“ uvedl náměstek ministr zdravotnictvím Tom Philipp. Zatím ministerstvo předpokládá, že provizorium potrvá dva měsíce, DSA ale již avizovala kroky, které by mohly mezidobí prodloužit.

Alternativou k prodloužení smlouvy s DSA bylo zajištění letecké záchranky v Ústeckém kraji policejním či vojenským vrtulníkem, které by však létaly z Prahy a Plzně. Že se tak nestalo, ocenil ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). „Je to výborná zpráva pro všechny obyvatele Ústeckého kraje, že bude vrtulník létat z Ústí nad Labem, což je důležité pro doletové časy,“ řekl.

DSA za své služby dostane podle dodatku nanejvýš 3,69 milionu korun bez DPH. Dokud bude pouze držet pohotovost, bude stát platit 25 400 korun denně, vzlet a nasazení vrtulníku potom přijde na 15 950 korun za hodinu.

DSA se snaží zabránit příchodu svého nástupce

DSA dosud byla jedním ze dvou soukromých provozovatelů letecké záchranné služby a její helikoptéry létaly ze čtyř základen včetně Ústí nad Labem. V letošním tendru však získala zakázky pouze na dvě základny – královéhradeckou a libereckou. Proti vítězství slovenské Air Transport Europe (ATE) v případě ústecké základny DSA vehementně protestuje. Uspěla se svojí stížností u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který předběžným opatřením zakázal ministerstvu zdravotnictví podepsal s ATE smlouvu.

Ministerstvo zdravotnictví však následně vyhodnotilo soutěž znovu a před Vánoci opět vyhlásilo ATE vítezem soutěže. Smlouvu ale stát zatím nepodepsal a DSA dala najevo, že se znovu pokusí její uzavření zabránit.

Video Studio ČT24
video

Ústecký hejtman podepsání dodatku s DSA uvítal

Právě na riziko odvolání a následného zdržení upozorňoval ve vysílání ČT24 ústecký hejtman: „My potřebujeme vědět dopředu, kdo bude létat, protože slovenská firma má úplně jiné vrtulníky, než létají dnes a pracovníci záchranné služby se s nimi potřebují seznámit. Také piloti se musí seznámit s často členitým terénem v našem kraji,“ uvedl Oldřich Bubeníček.

Podle DSA uspěla společnost, která provozuje leteckou záchranku na Slovensku, pouze proto, že její helikoptéry nemají požadovanou certifikaci. „Podle nás (výběrová komise) nerespektovala vlastní zadávací podmínky. To znamená kvalifikaci, co se týče vrtulníků. Nyní to posuzují naši právníci,“ řekl místopředseda představenstva českého dopravce Daniel Tuček. Díky tomu prý mohla ATE nabídnout nižší cenu, což bylo v miliardovém tendru na leteckou záchranku jediné hodnoticí kritérium.

To však již dříve odmítl člen výběrové komise a poslanec Milan Brázdil (ANO). Podle něj nemají Agusty A109K2, se kterými ATE létá, potřebný certifikát A v první třídě výkonnosti jen proto, že v době, kdy vznikly, platila jiná pravidla. Požadované schopnosti však mají.

Stát zdvojnásobí počet základen, které provozuje sám

Od počátku příštího roku se výrazně změní organizace letecké záchranné služby a stát posílí svoji pozici. Dosud prostřednictvím armády a policie zajišťoval leteckou záchranku pouze ze dvou základen a soukromí provozovatelé měli zbylých osm. Kromě DSA zajišťovala záchrannou službu také Alfa Helicopter, která však již létat nebude. Nově budou vojáci a policisté obsluhovat dohromady čtyři základny a po dvou základnách v tendru získala DSA, ATE a rakouská Helikopter Air Transport.