Ministerstvo zveřejnilo dosud utajovanou zprávu akademiků k sesuvu na D8

Ministerstvo dopravy na internetu zveřejnilo zprávu Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd k sesuvu svahu na rozestavěnou dálnici D8. Podle zprávy by se svah v případě zajištění rozestavěné dálnice sice stejně utrhl, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici, ale zastavil by se u železniční trati. Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na jednu miliardu, by tak byla výrazně nižší.

Z analýzy, jejíž závěry už dříve zveřejnili i Reportéři ČT, vyplývá, že příčinou sesuvu až na těleso dálnice byla špatně zvolená metoda výstavby, kdy byl použit takzvaný nezajištěný řez dálnice.

V místě hrozí další sesuvy

„Při absenci dálničního zářezu by sesuv zničil těleso železniční tratě. Čelo sesuvu by podle modelů dosáhlo úrovně mezi železničním náspem a současnou trasou dálnice a dálnice by poškozena nebyla,“ uvádí se ve 300stránkové analýze.

Správa ústavu rovněž hovoří o tom, že v místě hrozí další sesuvy podobné tomu z léta 2013. Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, se ke zveřejněnému dokumentu nechtělo vyjadřovat.

Zpráva byla hotová už letos v květnu, ministerstvo dopravy ji ale odmítalo zveřejnit a jako jediného viníka označilo lom. Ministr dopravy Dan Ťok to na začátku prosince Reportérům ČT odůvodnil tím, že zveřejnění zprávy nedoporučovali právníci ministerstva kvůli sporu s majitelem lomu.

„Ministr nyní rozhodl, že toto úřední rozhodnutí nebylo z jeho pohledu v pořádku a převažuje veřejný zájem analýzu zveřejnit… Od začátku jsme říkali, že neoznačujeme kamenolom za jediného viníka. To byla pouze jakási mediální zkratka ,“ řekl nyní ČT mluvčí resortu Tomáš Neřold. 

Video Reportéři ČT
video

Reportéři ČT: Miliardový zářez

Od léta se ale stát s majitelem lomu, firmou Kámen Zbraslav soudí o miliardovou náhradu škody. Nyní ministerstvo spoléhá na mimosoudní vyrovnání. Jednou z variant je například odkoupení a uzavření lomu, což by zvýšilo bezpečnost celého území.

Dálnice D8 je od 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr.