Pomoc žákům s handicapem má být přímější, peníze půjdou rovnou z ministerstva

Peníze na nová podpůrná opatření pro pomoc žákům s problémy budou školy od ledna dostávat přímo z ministerstva, nikoliv prostřednictvím krajů. Po jednání se zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením (NRZP) to řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Slibuje si od toho rychlejší poskytování pomoci i peněz.

Kateřina Valachová
Zdroj: ČTK Autor: Michal Doležal

Pro děti se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním, které už ve školách jsou, bude ministerstvo školství krajům posílat část prostředků účelově vázaných na jejich podporu. Chce tak zajistit, aby skutečně doputovaly do škol, jež tyto žáky vzdělávají.

„Ukazuje se, že finance, které šly prostřednictvím krajů, nebyly přesně využívány na konkrétní žáky, pro které bylo podpůrné opatření stanoveno.“

Václav Krása

předseda Národní rady osob se zdravotním postižením

Nárokové financování i asistenti pedagoga jsou hlavní změnou, která ve společném vzdělávání nastala 1. září. „Je přesně stanovena míra podpory a jdou s tím finance. Naše zkušenosti jsou takové, že systém je funkční a dobrý,“ uvedl předseda NRZP Václav Krása.

O jednání zástupců NRZP s ministryní Valachovou Krása požádal, aby ji mohl informovat o problémech, na které handicapovaní při vzdělávání narážejí. Komplikace podle něj nastávají hlavně tehdy, kdy školy nebo jednotliví učitelé systém nesprávně používají.

Video Studio ČT24
video

TK po jednání Kateřiny Valachové a Václava Krásy

TK po jednání Kateřiny Valachové a Václava Krásy

Václav Krása: Peníze, které šly přes kraje, se ztrácely

Ministryně řešila i problém dětí s diabetem

Diskutovalo se také o dětech s diabetem, kterých je ve školách přes 1400. Při jejich podpoře se chce Valachová inspirovat praxí některých škol, kde jim pomáhá kvalifikovaná zdravotní sestra a kde jsou k dispozici prostory pro bezpečnou aplikaci inzulinu. S ministrem zdravotnictví Miloslavem Ludvíkem (ČSSD) chce jednat o hrazení úkonů ze zdravotního pojištění.

Krása myšlenku společného vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí podporuje. Je přesvědčený, že běžná škola zdravotně postižené lépe připraví na život. „Musejí být vystaveni normální škole, aby mohli v životě uspět,“ řekl.

Na velký nápor, který mají problém zvládnout, si od září stěžují zejména pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Ministerstvo je připraveno znovu zvýšit rozpočet i počet pracovníků těchto zařízení, dodala Valachová.