Dálnicí to nekončí, snažte se zrychlit vlaky, vyzval saský předseda vlády

Otevření posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří je velkým dnem nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale i celého Německa. Při slavnostním otevření stavby to prohlásil předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich. Dálnice D8 spojuje Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany a Berlínem.

Předseda saské vlády Stanisław Tillich, prezident Miloš Zeman a ministr dopravy Dan Ťok
Zdroj: ČTK Autor: Ondřej Hájek

„Pomáhá lidem nejen na silnici, ale i těm, kteří bydlí podél té bývalé trasy,“ uvedl Tillich k druhé dálnici spojující Česko s Německem. Při cestě přes České středohoří dosud jezdili řidiči přes obec Velemín na Teplice nebo z Lovosic podél Labe do Ústí nad Labem. Například autobusový dopravce RegioJet již oznámil, že po zprovoznění posledního úseku dálnice se zrychlí spojení mezi Prahou, Drážďany a Berlínem o 20 až 30 minut na rovné čtyři hodiny.

Směle do budování železničního spojení, vybízí saští politici

Předseda saské vlády poděkoval rovněž české vládě za úsilí ve věci výstavby rychlého železničního spojení mezi Prahou, Drážďany a Berlínem. Železniční doprava vede koridorem údolí Labe a podle Tillicha obtěžuje občany vysokým hlukem. „Přejeme si vybudování rychlého železničního spojení, které by bylo i ekonomickým přínosem pro obě země,“ uvedl Tillich.

Saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig, který se otevření trasy D8 také zúčastnil, poukázal na nutnost stavby vysokorychlostní železnice. „Podařilo by se nám nákladní dopravu dostat na železnici a obyvatelům by se ulevilo od hluku,“ uvedl Dulig.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předpokládá, že kolem roku 2030 by se mělo pracovat na spojení Prahy s Německem přes Ústí nad Labem a Drážďany a rovněž přes Plzeň a Mnichov.

  • Spojení do Drážďan se realizaci blíží nejvíc. Projekt počítá se stavbou 26 kilometrů dlouhého tunelu pod Krušnými horami. Tento příhraniční úsek by měl umožňovat průjezd nákladních vlaků 120kilometrovou rychlostí a osobních vlaků rychlostí do 230 kilometrů v hodině. Navazující úsek do Prahy pak bude připravován pro rychlost do 350 kilometrů pro osobní železnici.