Čerstvě otevřený úsek D8 brázdí auta. Završila 32 let stavby

Po dopoledním slavnostním otevření poslední části dálnice D8 z Prahy do Německa, byla komunikace odpoledne zprovozněna pro běžnou dopravu. Pouze u prackovické estakády jezdí auta v jednom pruhu kvůli nestabilnímu svahu pod jedním z mostů. Situací se bude zabývat vláda, avizoval ministerský předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD). Stavba 94 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala 32 let.

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku, kde se masiv začal hýbat. Opatření jsou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dočasná, jak dlouho potrvají nelze odhadnout. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale prohlásil, že dálnice je bezpečná.

„Chci ubezpečit, že jde o bezpečnou stavbu, přestože se o ní bude jakkoli spekulovat,“ prohlásil ministr při slavnostním otevření stavby. Je přesvědčen, že půjde o jeden z nejúspěšnějších dálničních úseků.

Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. V pátek večer ŘSD informovalo o dopravním omezení na základě údajů o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu, které získalo z měřících bodů.

Sobotka chce slyšet informace na vládě

„V pondělí zasedá vláda. Já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření,“ řekl premiér v Teplicích, kam dorazil na krajskou konferenci ČSSD.

Zúžení dálnice D8 u prackovické estakády
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK
Zásadní je, že občané, kteří byli posledních deset let zvyklí na to, že jim těžká nákladní doprava jela pod okny, budou mít konečně klidné Vánoce, budou moci přejít cestu. Já chci garantovat, že to bezpečné je.
Dan Ťok

Sobotka nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Rozhodující podle něj budou výsledky monitoringu. „Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic monitorovaly situaci v problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, pak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ doplnil Sobotka. Ministr Ťok ale podle svých slov nemá žádné informace, že by byl důvod čerstvě otevřený úsek D8 přes středohoří uzavírat.

Zeman: Za protahování stavby můžou zelení aktivisté

Stavba posledního úseku dálnice D8 trvala dlouho kvůli takzvaným zeleným aktivistům, kteří podávali jednu žalobu za druhou, řekl při slavnostním otevření prezident Miloš Zeman. V projevu připomněl, že před 15 lety otevíral jako předseda vlády šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku.

Slavnostní otevření dálnice: Němci vtipkují, že si po D8 zajedou na kávu do Prahy (zdroj: ČT24)

Odpověď na otázku, proč poslední úsek trval tak dlouho, vidí velmi prostou. „Ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté,“ řekl. To jsou podle Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou a když to prohráli, tak se odvolávali. „A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici,“ podotkl prezident.

Od Ropáka roku 2013 nejde o žádné překvapení, reagují ekologové

Předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik kritiku očekával. Připomněl, že prezident je laureátem antiekologické ceny Ropák roku 2013 a získal také cenu Zelená perla za antiekologický výrok. „Takže jeho antiekologické postoje jsou dobře známy,“ dodal Patrik.

Podle Patrika je mýtus, že by přípravu a výstavbu blokovala nějaká ze žalob. „Když bylo v červnu 2010 zrušeno územní rozhodnutí, tak už bylo vydáno 90 procent všech dílčích stavebních povolení a dálnice se tři roky stavěla,“ uvedl spolek v jedné ze svých nejnovějších tiskových zpráv. Navíc soudy podle ekologů žalobám nepřiznávaly odkladné účinky, kromě jednoho případu, který stavbu také neovlivnil. Spolky nakonec v letech 2005 až 2013 vyhrály 13 sporů z celkových 26.

Fáze výstavby dálnice D8
Zdroj: ČT24